Jak na příšery - Antonín Kocábek - UNI

Čankišou a MALÉhRY

Jak na příšery
CD 212 Kč

Trojice dam brněnského divadélka MALÉhRY (členkou je i populární herečka Bára Seidlová) nejenže vymýšlí dětem nápadité pohádky o strašidlech, ale sepsala je i do knihy Jak na příšery. Když se objevil nápad načíst je formou audioknihy, přizvaly k realizaci kapelu Čankišou. Ačkoli mít v diskografii album pro děti jako by se poslední dobou stalo pro mnohé hudebníky zřejmě málem životním posláním, v tomto případě se spojení ukázalo jako nesmírně šťastné a až nečekaně funkční. A to natolik, že nakonec došlo i na společný koncertní program.
    Sedm písniček na nahrávce nakonec střídá pětici pohádek. Nejsou pro dětského posluchače zdaleka jen osvěžením a zpestřením: vzájemně se s pohádkovými příběhy doplňují. Divadelně jednoduché texty jsou vstřícné, optimistické a hravé samy o sobě, ale ve spojení s kapelou, která se nevzdává svého charakteristického worldmusic zvuku, plného exotických píšťal strun i perkusí, nabízejí pro děti oživení  i nenásilné poznání něčeho, co jim rádia či televize nenabídnou.  Je pozoruhodné, že nic podobného dosud nikoho jiného nenapadlo, ačkoli spojení pohádek s tuzemskými folklórními motivy není ničím neobvyklým. Původní skladby prozrazují invenční přístup - a jak napovídá obal, všechny tři herečky, které pohádky předčítají a postaraly se o texty, se ochotně zapojily i do hudební části nahrávky.
    Albem jakoby prostupoval duch vzájemného pnutí i spolupráce mezi mužským a ženským elementem i sklony k rozpustilosti při tvorbě pro nejmenší. Lze si u toho vzpomenout na podobně hravou a optimistickou nahrávku Království divadélka Anička a letadýlko dvou pětin Jablkoně. A že to funguje nejen když jde o děti, dokazuje vážně pojatá závěrečná skladba Ukolébavka, křehká a plná podivuhodných zvuků i cizokrajných slov. Do dětské knihovničky každopádně vhodný titul - a nejen proto, že základních myšlenek, jako je třeba ta, že stačí jen chtít a něco dobrého se dá najít i v příšerách, není nikdy dost.

×