Muna - Antonín Kocábek - Headliner

Markéta Irglová

Muna
CD 339 Kč

Křehká síla dospívání

Partnerství s Glenem Hansardem, hit Falling Slowly a Oscar - to vše Markétu Irglovou, neznámou slečnu z Valašského Meziříčí katapultovalo na světovou scénu. Jestli si ale někdo myslel, že tam i poté setrvává jen díky shodě náhod, mohla ho vyvést z omylu už první sólová deska, odrážející krátkodobé nepovedené manželství. Její následovník po třech letech zní ještě přesvědčivěji a svědčí o tom, že i přes rezervy příležitost protagonistka využila naplno.

Deska vznikala na Islandu a právě prolínání tamní pověstné křehkosti, folk britského střihu a ozvěny valašských kořenů ukazují, že zvolená cesta na pomezí world music a "popu pro dospělé" zpěvačce svědčí. Stejně jako pokračující spolupráce s muzikanty jako je kytarista Rob Bochnik (The Frames, Swell Season) a íránská perkusionistka Aida Shahgashemi.  Právě svižnější rytmus a charakteristický zvuk jejího orientálního bubnu totiž často skladby vytahuje z průměru, stejně jako pečlivá a propracovaná aranžmá a nosné melodie.

Přesto tím nejkrásnějším, nejsilnějším a nejpůsobivějším prvkem novinky je Irglové křehký, zasněně romantický hlas.  Podporuje ho pozvolné přecházení ze zvuku citlivě doprovázející komorní kapely do příboje smyčců, sborových vokálů a vrstvených nástrojů, navozujících tlak symfonického orchestru. Není na tom nic nového ani objevného, ale je to působivé.

Markéta Irglová, která ve svých šestadvaceti letech má za sebou zkušenosti zralé čtyřicátnice, už podruhé dokázala, že se pozvolna, ale jistě posunuje k vlastní tváři vyjádření, krok po kroku nejen lidsky, ale i umělecky dospívá. Od naivní romantiky se přesouvá k duchovnějším polohám a přesvědčivému vyjádření. A třeba časem dojde i na větší porci originality.

3 / 5

×