Done so far - Jiří Karban - kultura21.cz

Oravec Jerguš

Done So Far
CD 212 Kč

Od kořenů po vlastní cestě

Talent v kombinaci s pílí a odhodláním se jen tak neztratí. Slovenský muzikant Jerguš Oravec (*1989) je toho příkladem. Před pár lety sice neuspěl v televizní soutěži mladých hvězdiček, avšak na bluesrockové scéně se i přes své mládí stává respektovanou figurou.

Pokud tohoto muže ještě neznáte, doporučuji rychlé seznámení – nejlépe poslechem nového alba „Done so far“, pod nímž je podepsána formace Jerguš Oravec Trio. Nahrávka je záznamem vystoupení v brněnské hudební kavárně Stará Pekárna v srpnu loňského roku. Předesílám, že skvělý zvuk a obrovská dávka energie potěší nejedno zvídavé ucho.

Mezi šestnácti opravdu šťavnatými kousky najdete většinou interpretace světově známých klasiků – například skladby Fire (Jimi Hendrix), That´s The Way (Jimi Page, Robert Plant), Before You Accuse Me (Bob Dylan)… Důkazem, že protagonista alba se nechává inspirovat staršími i mladšími mistry a snaží se hledat vlastní cestu, jsou čtyři písně z vlastní dílny, konkrétně Real, (You Won´t) Get Away, Povedz, Amadeus.

Jerguš Oravec je pozoruhodným zjevem hudební scény. Jako dítě se učil hrát na klavír, ale když ve třinácti letech vzal do ruky kytaru, nedokázal přestat. Nejdříve ho prý očarovala kapela Led Zeppelin a později se začal zajímat o bluesové kořeny a jazz. Pozorně naslouchal, studoval a tvořil. Z jeho hraní je slyšet úcta k vzorům, ale i snaha přidat něco ze sebe. Ani se nechce věřit, že v roce 2011 se tento nadaný muzikant zkoušel prosadit v televizní pěvecké soutěži Česko Slovenská SuperStar, v níž vypadl v semifinále. Muzikantská poctivost ho však udržela nad vodou a posunula o kus dál.

Jerguš Oravec Trio hraje způsobem, který může zaujmout nejen podobně zaměřené mladé publikum, ale určitě i fajnšmekry, kteří se v bluesrockových vodách dobře orientují a umějí rozpoznat šunt od poctivého díla. Kdo nevěří, nechť navštíví živé vystoupení zmíněné formace. Vždyť není nic lepšího, než přímý zásah.

Subjektivní preferenci dávám dvěma skladbám tohoto alba: vypalovačce Crossroads (Robert Johnson) a Oravcově vlastnímu kousku Amadeus, který bych doporučoval pro noční rozjímání. Je možné, že právě posledně jmenovaná skladba naznačuje, kam se chce Jerguš Oravec v budoucnu propracovat – k muzice vyrostlé z folku, navíc „čisté“ a důvěryhodné. Držme mu palce!

Hodnocení:  85 %

Jiří Karban

×