Zvěřinec - Milan Tesař - hudba.proglas.cz

Yellow Sisters a Zvěřinec

Zvěřinec
CD 249 Kč

Skupina Yellow Sisters své album Zvěřinec připravila hlavně pro děti, ale dospělí se při jeho poslechu také pobaví. Vítejte ve světě plném mravenců, krtečků, cestujících hub a krokodýlů zpívajících ve stylu reggae.

Čtyřčlenná ženská skupina Yellow Sisters ukázala už na svých minulých albech, že zpěv a cappella, případně s minimem doprovodných nástrojů nemusí být nudný a akademický. K tomu, aby jejich pojetí vokální hudby znělo zábavně, postačily inspirace z Afriky a dalších exotických oblastí, kombinace češtiny, angličtiny a dalších jazyků včetně vymyšlených a především kombinace sborového zpěvu s hiphopem, etnem a dalšími styly. Albem Zvěřinec Yellow Sisters dokazují, že podobně zábavně a neotřele obstojí i na tenkém ledě současné tvorby pro děti. Natočit dětské album, které osloví malé i dospělé, nepodbízí se a obsahuje několik výrazných hitů, je totiž umění. Málokomu se to podaří. A Yellow Sisters se to povedlo. Jejich Zvěřinec považuji za bezkonkurenčně nejlepší českou desku pro děti roku 2012.

Album se skládá z písní tak různých nálad, že si na něm to své vybere snad opravdu každý. Sám například nemusím několikrát do kola poslouchat hiphopový Ninja team s výkřiky „Hustý! Krutý!“, ale je mi jasné, že určitou věkovou skupinu právě tato chytlavá „pecka“ přitáhne. Naopak puberťáci si asi nebudou opakovaně pouštět Vlaštovku, postavenou na vrstvení vokálů a kráse lidského hlasu. Úplně jiné věkové kategorii je určeno několik ukolébavek (včetně instrumentální Kalimby pro sladké usínání) a spíše starší si vychutnají narážky na Kučerovce v Houbové. Právě Houbovou pokládám za jeden z největších hitů alba, spolu s písněmi Šel jeden krokodýl (úžasná skladba vystavěna na příběhu „o ničem“) a Mravenčí (koncentrace gagů v kombinaci s radostí a čistotou zpěvu).

Album, na kterém se jako hosté podílely celé rodiny jednotlivých členek skupiny (děti i tatínkové), je plné hudebních i textových nápadů. Zmíněného „Krokodýla“ povyšuje na hit nejen styl zpěvu včetně různých hlášek, ale také použití balafonu coby jediného doprovodného nástroje. V Houbové zaujme jakoby unuděná vokální konstanta „papapadáda“. Vánoční bim bam končí nečekaným dialogem s ježurou. Krtečkova babeta (píseň Krteček je hrdina) sice „prdí a smrdí“, ale na radosti to hrdinovi neubere. A vtipné jsou i vokální hrátky se slabikami, které tvoří základní slova máma, děda, bába, teta (a také švagr a bagr!) v písni Máma.

Překvapivé je, jak takové množství nápadů, tolik legrace, tolik témat (zdaleka ne jen zvířecích) drží pohromadě. Momentů, kdy to Yellow Sisters překombinovaly, je jen pár. A vlastně jen u písně Sraz naháčů mám pochybnosti, zda ji vůbec lze pochopit bez důkladného prostudování textu v bookletu (sám jsem věděl, že naháč je také pes, ale motorku „naháč“ jsem si jako nemotorista musel dodatečně vygooglit).

Mám rád hudbu zvukově barevnou, což zpěv a cappella často nemůže splnit. Yellow Sisters to dokážou. A navíc na ploše tři čtvrtě hodiny navrstvili tolik slovních hříček a situačního humoru, že i dospělý posluchač může toto album pro děti poslouchat pořád dokola. Bod navíc pak přidávám za syrově přirozené rodinné momentky z natáčení v bookletu.

Milan Tesař

×