Lipa 68 - Karel Souček - Golias.cz

Peter Lipa

Lipa 68
CD 314 Kč
MP3 199 Kč
LP 599 Kč

Zpěvák Peter Lipa se nikdy nehonil za módními trendy a nedělá to ani dnes. Nemá to zapotřebí, neboť dokáže skládat a interpretovat hudbu velice pestrou, nadčasovou a tudíž stále moderní. Dokazuje to i na svém novém albu Lipa 68, na které museli fanoušci kvalitní jazzové a bluesové muziky čekat sedm let.
      Slovenský zpěvák si tentokrát přizval mladé producenty, svého syna Petera a Ľubora „Umelca“ Priehradníka, kteří dodali jeho hudbě ještě větší energii a současný zvuk. Druhý jmenovaný je navíc „odborník“ na elektroniku a počítačovou hudbu, takže i zvukové experimenty dostávají na albu značný prostor. Základem a společným jmenovatelem je však i nadále Lipův zpěv a jeho dokonalé jazzbluesové cítění.
    Do úvodní jazzfunkové skladby Hopeful Spring si Peter Lipa pustí slovenského rapera Opaka a nevyznívá to vůbec násilně. Věk nehraje žádnou roli. Následuje lehká, vtipná a sebeironická píseň Čo mám rád, v níž Milan Lasica, stejně jako v závěrečné skladbě Hmla, opět prokazuje svůj textařský talent. Na silné atmosféře je vystavěná jazzová lahůdka Ghosts s hostující foukací harmonikou, jinou, otevřenější a melodičtější podobu jazzu přináší A Beg of Gifts.
   Experimentálnější moment nabízí Kam sa stratí svetlo..., kde „Umelcovu“ výraznou trubku doprovází Lipův zpěv s náladou šansonu. V dalších skladbách Woodoo Doll, Smiem prosiť? a Water in My Shoes hostuje zpěvačka Svetlana Rymarenko a ať se jedná o jazz, blues či jemný rock, ladí spolu skvěle. Z dalších skladeb stojí za zmínku jemné, poetické a křehké Stromy sa ľúbia postojačky, dramatická, až osudová skladba Time či závěrečná monumentální Hmla.
     Autorem všech dvanácti písní je Peter Lipa, s mnohými mu pomohl jeho syn. Většinou se pohybují v jazzové oblasti, ale nebojí se ani úkroků do blues, popu, funku nebo rocku, vždy jsou však svěží a náležitě propracované. Ve všech pěveckých polohách působí Lipa jistě a věrohodně, výborně frázuje, doslova se mazlí s každým slovem. A je úplně jedno, zda zpívá slovensky nebo anglicky, svým charismatem prostupuje každou písničku.
    Zpěvák a skladatel se obklopil výbornými a především citlivými muzikanty. Kromě již zmíněné a talentované zpěvačky Svetlany Rymarenko dostávají prostor saxofon a flétna Michala Žáčka, kontrabas Juraje Grigláka či kytara Ruggera Robina.
  Dvanáct nových písní je vystavěno na silné, sugestivní atmosféře, v níž je posluchači příjemně. Nezbývá, než si sednout do křesla, do skleničky něco dobrého, zhasnout a užít si to. Nastupující zima k tomu přímo vybízí.

Hodnocení: 4 hvězdičky – stále svůj, přesto moderní

×