Peter Lipa

Lipa 68
CD 314 Kč
MP3 199 Kč
LP 599 Kč

Lipový čaj je opět dobře vyluhovaný
Když pojmenovával svou novou desku, byl slovenský jazzový zpěvák Peter Lipa stručný – vystačil si pouze s číslem 68. Odkazuje jím jednak na svůj věk (68. narozeniny oslavil loni, kdy album nahrával), jednak k titulní písni Hopeful Spring and Weeping Summer. V ní se údajně vůbec poprvé ve své kariéře vyrovnává prostřednictvím hudby s politickým tématem – Pražským jarem.

Stylově navazuje nové album jak na předchozí studiovou desku Lipa spieva Lasicu, tak i na „živák“ Live in Akropolis. Tentokrát ale nechal rodák z Prešova svůj lipový čaj pořádně vyluhovat – od vydání obou nahrávek totiž uplynulo už sedm let. Ani tato deska se přitom neobešla bez veršů Milana Lasici, a to v písních Hmla a Čo mám rád. Ty dokazují, že slavný skladatelsko-textařský tandem je stále perfektně sehraný.

Lipa se ostatně v bookletu svěřuje, že dobrý text považuje za základ každé písně, a jejich výběru proto věnuje značnou pozornost. Že se tato snaha vyplácí, dlouhodobě potvrzuje i spolupráce s Rudou Rusiňákem, který na novém albu slovy opatřil čtyři skladby – Kam sa stratí svetlo, Smiem prosiť?, Stromy sa l'úbia postojačky a Úder pod pás. Každá z nich má v sobě to nejlepší z ingrediencí, s nimiž Lipa uměl vždy pracovat a díky kterým je patrně nejvýraznější postavou slovenské jazzové scény – od inteligentních a jazykově vybroušených textů, přes všestranný interpretační talent a nezaměnitelný vokál až po kvalitní instrumentální zpracování.

O produkci se na Šedesátosmičce staral Peter Lipa mladší (svého otce doprovází v kapele jako pianista). I díky němu se může deska pochlubit moderním a svěžím zvukem.
„Už dávno jsem zjistil, že je jednodušší zpívat písně, které pocházejí z mé hlavy, než melodie někoho jiného. V posledních letech si v tomto skladatelském procesu nejlépe rozumím se svým synem Petrem,“ vysvětluje Lipa starší. Jak už to bývá, jablko nepadlo daleko od stromu.

Petr Obrovský - Kult

×