Křižovatka - Evžen Müller - countryworld.cz

Lucie Redlová

Křižovatka

Hudební i životní Křižovatka Lucie Redlové

Že je Lucie Redlová nezkrotný živel, dobře vědí všichni, kdo ji někdy viděli a slyšeli při koncertu a ještě lépe ti, kteří zažili nějaký jam session po jeho skončení. Že ale natočí regulérní rockové album, napěchované dynamickou, pestrou a šťavnatou muzikou a do zpěvu se opře jako rozená bigbíťačka, asi tušil jen málokdo. A to přesto, že jméno amerického producenta Tima Eriksena, zakladatele kapely Cordelia's Dad míchající hardcore s punkem mohlo leccos napovědět. Jenomže Tim je u nás znám hlavně jako interpret lidových balad a prastarých písní Sacred Harp, a tak se dalo očekávat, že i druhé album Lucie Redlové půjde trochu tímto směrem. Nestalo se, a Tim Eriksen s Lucií Redlovou a kapelou Garde se do toho řádně obuli.

Hned úvodní píseň Sběračky čaje je jednou z nejvýraznějších. Svěží a chytlavá je i následující Indiánská. Redlová je výborná zpěvačka a dokáže texty podpořit adekvátním projevem. Dokáže být naštvaná, uštěpačná, tu smířená s osudem, tu zase vysoko nad věcí. Její výtečné frázování vyniká v bluesové baladě s názvem Nemluvná. Je i šikovnou autorkou, její hudba k lidovému textu Keby ja veděla ukazuje, jak velký kus talentu zdědila po otci Vlastovi.

Název Křižovatka lze chápat dvojím způsobem. V prvním plánu jde o křižovatku životní, kdy se mladá dívka definitivně mění v dospělou ženu. Jedná se ale také o křižovatku cest hudebních, na níž volí Lucie Redlová směr rockový a ke své mandolíně přibaluje elektrickou kytaru. Přitom není typickou písničkářkou – ke svým melodiím píše slova jen zřídkakdy a raději spoléhá na textaře z okruhu přátel. A je třeba zdůraznit, že jak Radce Bzonkové, tak Ladě Šimíčkové i Jakubu Horákovi se podařilo připravit povedenou mozaiku příběhů, pocitů a obrazů ze života žen bez závazků, manželek i milenek. Právě posledně jmenovanému se povedl nejkrásnější text alba s verši: „…Mé srdce je zvířetem v zajetí / je tiché a choulí se za sklem / Jen ty mi je nakrmíš objetím / Jen ty víš, kde je to sklo prasklé“ (Je noc).

To nejlepší pak přichází na závěr – skladba Na Lhotách plná kontrastů. Zkratkovitý a úsečný úvod střídá košatý refrén, ve střední části se kapela nečekaně ztiší, přidá se vlídný a pokorný Lucčin zpěv, v závěru pak vše graduje s plnou silou a energií řízných kytar až ke katarzi.

Na celém albu je jen pár rušivých momentů a slabších míst. V Letní nezapře kytarista Martin Knor své působení v Mňáze a Žďorp a přebije i důraznou mandolínu. Nepříliš povedený je také text písně Jsi nejlepší, který si napsala sama Redlová a se kterým si vlastně ani moc neví rady.

Album Křižovatka je příkladem povedené nahrávky, kterou dokázal producent posunout způsobem až nečekaným. Výtečnou práci odvedl také zvukař Ondřej Ježek ve svém studiu Jámor. Až bude Tim Eriksen doma pouštět Křižovatku svým přátelům, rozhodně se bude mít čím pochlubit.

Evžen Müller - countryworld.cz

×