Antologie moravské lidové hudby - Luboš Stehlík - Muzikus

Antologie moravské lidové hudby

Antologie CD 2 - Dolňácko I
CD 224 Kč

Firma Indies Records učinila další důležitý krok v reflexi folkloru na Moravě. Vydala čtyřdílný projekt, který se pokouší reflektovat podoby a proměny lidového muzicírování na počátku 21. století ve velkých i menších regionech Moravy. Dlužno dodat, že reprezentativní není jen forma (polygrafie, booklet a celkový záběr), ale hlavně obsah, protože zde jsou nahrávky současné foklorní elity Moravy. Jedná se o projekt kompilační, tedy o výběr nahrávek z původních desek, přičemž cenná je šířka záběru a koncepce. Kritériem pro výběr byla dle vyjádření firmy hlavně struktura repertoáru. Přednost tedy dostali místní rodáci bez oficiálního hudebního školení, kteří se učili hrát a zpívat v místních kapelách. Proto také posluchač může lépe pochopit kontinuitu s tradicí 20. a dokonce i 19. století.
To je případ prvního dílu věnovaného Horňácku. Je zde doslova horňácká elita – Horňácká cimbálová muzika Martina Hrbáče, Horňácká muzika Mirka Minkse, famózní HM Petra Mičky z Hrubé Vrbky a HCM Petra Galečky z Lipova, HCM Jarka Miškeříka a novodobá Musica Folklorica. Každý znalec pookřeje, když může slyšet Martina Hrbáče, Dušana Holého a jeho bratra Luboše, Františka Okénku, pěvecky dokonalého Martina Prachaře, Annu Kománkovou a další. Tečka syrového horňáckého cédéčka je perlou – milostná píseň v podání Ženského sborečku z Lipova. Horňácko je malý region, ale co se týká folkloru neuvěřitelně sevřený a živý.
Druhý díl je věnován části dolňáckého regionu (Uherskobrodsko, Strání, Kopanice, Uherskohradišťsko, Veselsko) a je zde znát větší interpretační rozptyl. Opět zde jsou nejlepší tamější hudebníci – Cimbálová muzika Kunovjan, CM Jaroslava Čecha, CM souboru Hradišťan, CM Stanislava Gabriela, CM Radošov, CM Olšava, CM Husličky ze Strání a Muzika souboru Kopaničár ze Starého Hrozenkova; plejáda zpěváků a zpěvaček, například Lubomír Málek, Jitka Šuranská, Alice Holubová, Jitka a Taťána Málkovy...
Třetí díl mapuje další oblasti Dolňácka – Strážnicko, Kyjovsko, Podluží, Hanácké Slovácko. Třicet tři náderných písní vám zprostředkovávají famózní zpěváci – Jan Gajda, Magdalena Múčková, Tomáš Pánek, Blažena Potyková, Jožka Severin ml., Jaroslav Kovařík, mužské sbory z Kyjova a Vacenovic a řada cimbálových muzik.
Výběr je samozřejmě subjektivním pohledem editora, nicméně je to velmi šťastný pokus o reflexi úžasných pokladů hlavních folklorních oblastí Moravy. Z pohledu zhýčkaného audiofila 21. století je zde jediný (relativní) problém – nevyrovnaná zvuková kvalita vybraných nahrávek, což je nutná daň kompilace tohoto typu. Nicméně z mého pohledu je to však výhoda, která umocňuje autenticitu a věrohodnost projektu. Každému milovníku Moravy a její lidové hudby doporučuji pátrat v obchodech po deskách s „moravským“ kohoutem. (Čtvrtý díl, který v redakci v době uzávěrky nebyl, je věnován Valašsku, Lašsku, Zlínsku a Luhačovskému Zálesí.)

Body: 6/7

Luboš Stehlík

×