Bongo BomBarďák - Bengt Edqvist - Lira.se (SWE)

3B

Bongo BomBarďák
CD 329 Kč

Förra årets bästa, muntraste och charmigaste barnvisa heter Ja pr pr och finns på den även för övrigt mycket trevliga tjeckiska barnskivan Bongo BonBoniéra. Låten är afroinfluerad och handlar om gaser i magen. 2010 års bästa barnskiva var det faktiskt. Årets bästa och gladaste barnvisa sjungs av ett barn med komp av cello, flöjt, trummor, dragspel och en munter och kraftfull kör och det är gruppen Besobratři, i Tjeckien mest kända för sina hemgjorda folkliga flöjter som sjunger om myggor i Když komára ženili. Sången återfinner man på den tjeckiska barnskivan Bongo BomBarďák. Uppföljaren till Bongo BonBoniéra alltså, och den är i princip lika bra som föregångaren. Andra pärlor är Montys vackra Snek med ett oerhört fint klarinettmellanspel och Zlata horecka, en lustig cowboyvisa med Kvety. Ja, inte vet jag om den handlar om cowboys men det låter så. Jag är mycket imponerad av att tjeckerna lyckas göra så många fina barnvisor på två samlingsplattor på raken. BonBoniéra-skivan var spretigare, här är skivans svagaste spår helt okej medan topparna på förra cd:n var oförglömliga. Men det finns ju alltså pärlor här också. Förutom de tidigare nämnda även Yellow sisters som sjunger en munter visa a cappella som möjligtvis handlar om en myra.  Att inte begripa texterna överlever jag när det musikaliska är så fint. BonBonierá betyder pralinask och Bongo BomBarďák hade ju såklart kunnat heta Bongos pralinask nummer två för det är en musikalisk sådan det är, för barn och vuxna, tjecker och svenskar.

Bengt Edqvist

×