Kalná - Antonín Kocábek - Týden.cz

Ladě

Kalná
LP 379 Kč

Moravsko-slezská formace Ladě o sobě říká, že ideální je pro ni "publikum, pro které je silným zážitkem večer ve znamení ‚dark blues‘, ‚freak blues‘, nebo třeba ‚neurvalého šansonu‘". Což je charakteristika poměrně přesná: připojit lze i ty, kterým voní waitsovské chrapláky, hudební syrovost, a především k životu nepotřebují kopírování toho, co je zrovna trendy.

Poezii a zároveň sílu autentického hudebního projevu přináší i jejich druhé album. Jeho začátek je temný jak z Vláčilových filmů, později se do toho nějak vetře nálada ostravské hospody, kde se bouchá do stolu, objednává kořalka a nikoho nezajímá, jakou má příchozí značku bot; polohu surového neurvalství ovšem v tu nejméně čekanou chvíli střídají intimně křehká vyznání, jako je to ve vlastní variaci na Morgensterna Vleklé Lulula s až patafyzickými otázkami typu: "V kolika jsi jim líbala ty dásně?"

Ať drsně nebo dojemně, skladby vždy dýchají vnitřní energií, živočišností a tajemstvím. Nespokojují se s klouzáním po povrchu, ale drhnou, jako když hladíte hrubé, neohoblované prkno. Emoce, které se obejdou bez patosu. Je v tom cit, nebojácnost přiznat i slabší chvilku, a také na dnešní uspěchanou dobu až nezvykle nadstandardní muzikantství. A k tomu - ať už je zrovna poloha agresivní či ambientní - stále silný pocit, že tu o něco jde, obyčejnost není v plánu, a pro tuctové písničky je třeba zamířit jinam.

Niterné písničkářství i rána mezi oči, jakou je třeba skladba Ze Sudet, s sebou asi sotva někdy přinesou širší popularitu a také potřebují zkušenějšího posluchače, takže spíš osloví ty starší, kteří mají něco za sebou. Setkání s Ladě je totiž osudové. Žádné "vystajlované" pozlátko, které po krátké době omrzí. Ale právě nahrávka sama je jasným důkazem, že si toho je originální parta v čele s charismatickým frontmanem Michaelem Kubesou plně vědoma. Teď už jen zbývá, aby si to uvědomili i ti ostatní.

×