Ty lidi - Antonín Kocábek - tyden.cz

Jaryn Janek

Ty lidi

Jaryn Janek je výrazným baskytaristou, který rozhodně není žádný začátečník, a kromě kmenových kapel, jako byly Eleison nebo Benedikta, hrál už s kdekým. A to i v tak žánrově odlišných spolcích, jako jsou na jedné straně world-music/dance/popoví Al Yaman a na druhé doprovodná kapela Václava Noida Bárty. A ačkoliv by se mohlo zdát, že Ty lidi jsou jeho sólovým albem, daleko přesnější je jeho vlastní technický termín "Setkání“, protože hostů se zde objevuje opravdu neobvyklé množství. Album tak mnohem víc než běžnou desku připomíná záznam čehosi na způsob televizního pořadu Na kloboučku, kde muzikanti především předvádějí, co se naučili, a případně si zahrají s někým jiným.

Průvodce zmíněným pořadem Ondřej Konrád v početné sestavě ostatně také figuruje. Ta má až nezvyklý záběr – vedle plastikovského Vratislava Brabence tu je například i Lenka Dusilová; zcela typickým hostem je rozhodně klávesista Michal Nejtek, který na jedné straně spolupracuje s alternativními projekty a na druhé hraje s Davidem Kollerem.  Pro ty, kteří neholdují širším žánrovým záběrům a přeskakování mezi i značně odlišnými stylovými podobami, je album krajně nevhodné.

Jaryn Janek si s žánry hlavu neláme.Spojuje ho celkem komorní atmosféra a vedle pochopitelně výrazné basové linky i s dobrým vkusem vybrané hlasy zpěvaček. I když důraz na muzikantství tu byl zjevný, nic z celku nevyčnívá, vše drží pohromadě a často navozuje až relaxační dojem, kdy přestávají být důležité jednotlivé nástroje (natož nějaké hudební nápady) a vše se slévá do náladotvorné a působivé plochy s vyloženě terapeutickým účinkem. A i když se odbočí k vodácké variaci na trampskou poetiku ve skladbě Tak nazdar ahoj (s výtečnou písničkářkou Janou Šteflíčkovou), spíš jde o zpestření než o rádobyvtipnou křeč, která by z podobného nápadu vylezla mnohým jiným kolegům.

Sympatické je, že se i při velkém počtu zúčastněných podařilo udržet jednotnou linii. Aranžmá jsou nepřeplácaná, instrumentace střídmá, i patos se – snad až na závěrečnou skladbu 1944 - podařilo udržet v únosných mezích. Výjimečným kontrastem poklidnému vyznění celé nahrávky je ovšem vynikající bonusový remix, pro změnu přímo napěchovaný energií. Album Jaryna Janka nejenže nebude pro každého, ale vyžaduje posluchačskou empatii. Přesto se jedná o nahrávku, která si důrazně sama zjednává pozornost i respekt a nenechává pochybnosti o své smysluplnosti. Což u sólových alb nebývá samozřejmé.

×