V čajové konvici - Richard Kutěj - www.musiczone.cz

V čajové konvici

"To by musela hrát nějaká hudbička!" prohodila kdysi na jednom fesťáku kámoška Jitule, když lezla přes stoly a my okolo ji vyzývali, ať tam i zatančí. A ono zrovna v tu chvíli fakt nikdo nehrál. No. A proč to vzpomínám? Protože to rozkošnické slovo HUDBIČKA mi úplně přesně sedí na tuhle desku. "V čajové konvici". Ovšem pozor! Zároveň je nutné upozornit, že tady jde o hudbičku s velkým H. Tu hudbičku hraje jedna z našich největších jistot posledních let, kapela Květy. Kapela, která prostě netočí blbé desky a vše, na co sáhne, stojí za poslech. A je tomu tak i tentokrát.

Deska "V čajové konvici" ovšem není úplně a zcela klasickou deskou jedné kapely. Krom celé řady hodně zajímavých hudebních i nehudebnch hostí (no schválně, na které jiné alternativní desce posledních let recituje třeba Fešák Hubert aka Karel Heřmánek?), je tahle deska i součástí projektu-komiksu Svět podle Fagi. Fagi je komiks o 13leté holce, který má i svou facebookovou doménu a součástí je i divadelní hra divadla DNO, pro kterou vznikly i tyto písně. Víš, co je ale hlavní? Vůbec nečekej nějaké "divadelní" nebo pro divadlo hrající album. Kdybys tohle nevěděl, ani ti to nepřijde. Celá kolekce "V čajové konvici" si prostě jede a hraje svým životem.

Především je úplně parádní deskou, kterou spolu můžou bez problému poslouchat mámy, tátové, strejdové, tety ale především i děti! Ano. Děti. Vážně! Hudbička. Jednoduché a milé písně, ovšem zároveň písně hodně šmrncovní a příjemně chytře udělané. A texty? Taky fajn kluci a holky. Tolik hezké hravosti a vtipu, nad kterým jsem se fakt několikrát upřímně pousmál a pobavil, jsem už vážně hodně dlouho neslyšel.

"V tom příběhu šnek, ukradl oblek, padl mu jako ulitý, teď chvátá ulicí s tou cizí věcí a za sebou má dva policajty. Diví se rozum, že místo vozů, sedí na zádech želvy, na krunýři za ním míří, chce to pevné nervy".

A to nemluvím o mnoha dalších povedených hříčkách, jako třeba song "O cestování", kde si autor parádně vyhrál s tvary připomínající názvy známých světových měst a dalších a dalších podobných textících. Mimochodem "O cestování" namluvil svým charismatickým hlasem zmíněný Karel Heřmánek, a když už jsme u těch hostí, vězte, že se na desce podíleli pěvecky třeba i Lenka Dusilová, Jana Kaplanová, Johanka Švarcová (Kazety), Jana Vébrová a mnohé další zajímavé dámy a když už se podílel na produkci a nahrával to, tak si vokál i pár nástrojů zahrál i Ondřej Ježek.

Parádní jsou ovšem i písně, které se zabývají spíše světem dospělců. Pro příklad? No, já vyberu třeba "Poslední tančírna v Praze" aneb sentiment plnými hrstmi, ale nezapomínejme prosím ani na tolik potřebný odlehčující vtip.

"Poslední tančírna v Praze, anebo spíš na světě. Podleh jsem zoufalý touze, spatřit tě repete. Dostal jsem to strašný přání, že s tebou si zas zatrsám. Ale náhle je nad slunce jasný, že ten nápad jsem neměl sám. A teď to začne, sólo pro milé, pohledy lačné a v krvi promile. Poslední tančírna v Praze, na noži zpívá rez. Cedule na podlaze hlásá: pozor, zlý ples!".

A takhle bychom mohli pokračovat. Vězte tedy, že naše lo-fi alternativní parádička Květy natočila svěže znějící album poněkud hravější a řekněme aranžérsky i textově méně náročné, než jsme u nich zvyklí. Album, která i přes množství hostí vůbec nepůsobí rozstříleně, ale příjemně drží pohormadě. A celkově tady pořád máme co do činění s osobitou, příjemnou a pestře nahranou deskou, ze které na nás dýchají většinou hodně milé, ale zároveň osobité a originálně udělané písničky. Písničky udělané tak, že bez problému osloví a pobaví děti, mámy i táty. A už to samo o sobě není málo! Takže Jitule? Hopá na stůl, prosím! Hraje nám HUDBIČKA!

6/7

Richard Kutěj

×