Jananas - Evžen Müller - countryworld.cz

Jananas

Jananas
CD 212 Kč
LP 499 Kč

JananasFolkové trio Jananas má za sebou pět let existence, dvě demo nahrávky, dlouhou řádku nadšeně přijatých koncertů a průběžně a trvale rostoucí skupinu věrných příznivců. Přestože mezi folkovými fandy si již před časem Jananas získal patřičný respekt a zpěvačka skupiny Jana Infeldová zanechala svojí stopu nejen na televizní obrazovce, ale i na veleúspěšném albu Xindla X Návod na čtení manuálu (v duetu Čert nás vem), do obecného povědomí kapela vstupuje až v souvislosti s vydáním svého albového debutu. Vydavatelství Indies Scope Records načasovalo jeho vydání na přelom roku (31. 12. 2010) a označilo jako „přelomové“.

Již samotný název Jananas naznačuje mnohé: kdo očekává texty plné slovních hříček a stylově těžko zařaditelnou muziku, je na správné stopě. Oproti běžným koncertům Jananasu nabízí album muziku ještě pestřejší. Producent Martin Ledvina neváhal posunout sound kapely směrem k údernějšímu zvuku, přizval k natáčení bubeníka a perkusistu Marka Fryčáka, sám nahrál různé kytarové party. Jananas není folkovou kapelou v klasickém slova smyslu, pohrává si s nejrůznějšími styly včetně hiphopu a rozšíření o rytmiku jeho písničkám svědčí. Je otázkou, nakolik důležité bylo, že konečný mastering proběhl na Floridě, nicméně zvuk nahrávek je naprosto bezchybný.

Album otevírá píseň Raut a hned od začátku Jananas posluchače zahrne energií, hudebními nápady i neotřelými textovými obraty a nenechá nikoho na pochybách, jak vnímá dnešní dobu (…pikantní zprávy z papíru kdekdo snídá / co večeřela vyšší společenská třída…“). Jana Infeldová je skvělá zpěvačka i textařka, a dokáže své výtvory podat naprosto odzbrojujícím způsobem.

Jediným poněkud sporným místem alba se jeví následující Senior freestyle, ve kterém se občas humor dostává až za hranu dobrého vkusu (A velkou sílu Járy Jágra / mu dává dává dává, dá Viágra!), ale i tady Jananas zaujme řada hudebních i textových odkazů. Tato píseň nabídne i nejdrsnější a nejcyničtější verše alba: „Manželství trvalo šedesát let / vše ale jednou pomíjí / Stání trvalo dvacet minut / ještě, že děti už nežijí…“

Z tuctu písní, která Jananas natočil již dříve na svá dema, jsou zde tři – Bílý sex, Zapatama a Dokonalá. Všechny prodělaly lehké a prospěšné úpravy, milým příkladem je třeba houpavá „půlnoční“ kytara v Bílém sexu.

Doslova záplavu dvoj a vícesmyslů nabízí Pražské jaro, od začátku do konce nabité netušenými slovními obraty přesahujícími i hranice češtiny (Tohle skončí tragicky / Když mířím potají / Na roh lesní i roh anglický / Budeme horny a budem naughty / Zazní všechny naše alikvóty / A pak se to provalí, / už mám jen chvilku / Než mi přijdou na kobylku…).

Dokonalou ukázkou, jak lze propojit slovní a hudební humor, je hitovka Model (Má tričko do véčka a kupuje ho v elku / má vcelku ideální šířku i délku / jenže on je přesvědčen, že mu svět zatleská / když zhubne do em a narve se i do eska / ska, ska, ska, ska!)

Závěr obstarává nenápadná lyrická a vážnější Zálohovaná (Ptáš se mě někdy, když jsme spolu o samotě / Jestli je život po životě / Jestli spravit dá se, to co bylo špatný / Jestli jsi ztracený anebo vratný / Jsem prázdná stejně jako ty…).

Deseti základních písní průběžně doplňují tři miniatury JA, NA a NAS věnované jednotlivým členům. Je obdivuhodné, jak nevšední a dobré hudební nápady dokáže Jananas vyplýtvat na zhruba minutové pakárny. Nadhled, jaký mají Jana, Honza a Jaromír nad sebou a svými písničkami, není často vídaný.

Album zaujme i nápaditě zpracovaným bookletem, jehož grafika geniálně odráží příběhy ukryté v jednotlivých písních. Zdá se, že všichni, kteří se na zrodu této lahůdky podíleli, se snažili vše dotáhnou do posledního detailu.

Dlouho očekávaný debut Jananasu nezklamal a kapelu definitivně zařadil do absolutní špičky naší folkové scény. A protože podobných písní má toto trio hodně slušnou zásobu (Casting; Slunce, seno, Český lev; Kvér,…) nezbývá než se těšit na brzké pokračování.

Křest alba proběhne 8. února v pražské Malostranské besedě. Na jarní turné Jananas vyrazí s doprovodným perkusistou. Jananas tvoří: Jana Infeldová – zpěv, kytary, foukací harmonika; Jan Vávra – kytary, zpěv, hřeben, beatbox a Jaromír Fulnek – baskytara, zpěv, housle.

Evžen Müller

×