Myjau - Klára Majtánová - Musiczone.cz

Myjau
LP 549 Kč

Kapelu Květy netřeba představovat. Tohle brněnské seskupení si za přibližně deset let existence vydobylo pověst respektované české alternativní kapely a na podzim vydalo své páté řadové album. Na každém albu Květy něčím překvapí, posunou se dál. Asi nejvýrazněji je to znát právě na "Myjau".

Co je tedy u Květů nového? Do sestavy přibyl houslista Albert Novák a jako producenta si kapela pozvala Ondřeje Ježka. Housle, tu nervní a za chvíli zas téměř něžné, vytváří v už tak bohaté květové koláži další vrstvu a zdá se, jakoby Květy zkoušely, kolik zvuků se dá nacpat do jedné písničky, aniž by se rozpadla. Přesto zní "Myjau" mnohem uceleněji, normálněji než předchozí desky. Melodie, které Květy uměly udělat vždycky, jenom je schovávali, jsou nyní mnohem výraznější, i Kyšperský se občas blíží tomu, co se dá označit za běžný zpěv a celkově působí Květy mnohem civilněji. Ovšem pozor, nikoliv na úkor originality.

I poezie Kyšperského se lehce proměnila. Jestliže jsme u něj v minulosti byli zvyklí na podivné metafory a obraty na pokraji dadaismu, teď se posunul k větší narativnosti ("S kokrháním psů", "Tulák"...). Pro mě to mělo dva důsledky: většinu textů jsem pochopila a padla z toho na mě deprese. Stěžejním tématem alba je totiž samota. Jasně, ta byla v Kyšperského textech vždycky a hodně, ale mám pocit, že tentokrát prostoupila všechno. Od úvodní "Psí hvězdy" ("ty trápíš sebe a trápíš holky/ a myslíš že každá z nich srdce ti chystá") přes "Když L. Krendl zpíval na lodi", která na první poslech vypráví o problémech s krtky, "Lucie" ("ty víš jak moc mi chybíš/že ty vlasy co najdu v posteli přivážu k lampě"), což je zaručeně nejhitovější věc na celém albu, až po závěrečnou "Dokud běžíš" s absolutně nejmrazivějším veršem:

"A zůstaneš sám/úplně sám/neomítnutý ztrouchnivělý/nahý na ledovém dešti/úplně sám/obehnaný trním/nevytištěný". Kontrast hravé hudby Květů a vážných Kyšperského textů je natolik působivý, že vám hravě přivodí zimní depresi. Nevím, jestli je "Myjau" to nejlepší, co jsem od Květů slyšela, ale rozhodně je to nejdospělejší a nejvíc přístupné album.

6/7
Klára Majtánová

×