Indies Scope 2008 - Martin Chrobák - High End (SK)

fotkaBrnianske vydavateľstvo Indies Records vzniklo roku 1990 a od tej doby uviedlo na svet už stovky albumov skupín a interpretov z oblasti takzvanej nekomerčnej hudby. Z tých najznámejších možno uviesť: Bílé Inferno - Iva Bittová a Vladimír Václavek, Barvy všecky - Zuzana Navarová a KOA, 2CD Zlatý slunovrat - Hradišťan, Při mě stůj - Radůza, atď. Indies Records sa v Čechách a na Morave stabilizovalo ako najväčšie nezávislé vydavateľstvo špecializované na žánre alternatívnej a etnickej hudby. Uplatnenie pre niektoré svoje projekty si tu našli aj viacerí zahraniční, najčastejšie slovenskí hudobníci, ako napríklad Juraj Turtev, Družina, Peter Lipa, Marián Varga, Vladimír Godár, Ján Litecký Šveda, ZVA 12-28 Band, Kali Čercheň a ďalší. Roku 2002 sa vydavateľstvo rozdelilo na dve časti. Pokračovateľom pôvodného azimutu, nasmerovaného okrem alternatívnej scény aj k hudobným koreňom domáceho a čiastočne i svetového folklóru, sa stal label Indies Scope. V medziobdobí do roku 2007  vyšli napríklad úspešné tituly Hyjé! skupiny Traband, alebo CD Romano Hip Hop, debut skupiny Gipsy.cz neskorších pokoriteľov pomyselného stupňa víťazov medzinárodného rebríčka world music WMCE. Rok 2007,  keď sa obe odnože pôvodných Indies Records stali vzájomne nezávislými, bol zároveň rokom nula pre nový portál indies.eu. Ten okrem solídneho informačného prehľadu českej alternatívnej scény (do značnej miery zastrešenej práve značkou Indies Scope), poskytuje možnosť nákupu médií i sťahovanie publikovanej hudby cez internet. Do portfólia Indies Scope každoročne pribúda vyše tucta nových titulov a/alebo interpretov a tak prehľad v dianí pomáha udržať tradícia akejsi „výročnej správy“, či „hudobného kalendára“ v podobe výberového albumu so vzorkami toho najzaujímavejšieho, čo sa v danom roku urodilo.
    Sampler Indies Scope 2008 obsahuje 19 pestrofarebných trackov, ktoré aj v svojej rozmanitosti skrývajú určitého spoločného menovateľa. Pri pokuse o exaktnú definíciu by sme však narazili na viacero protirečení, takže ostaneme radšej pri subjektívnom pocite prieniku množín.
Prvou čiernou perlou na náhrdelníku je vypaľovačka Benga Beating skupiny Gipsy.cz, ktorá „pekne zostra“ rozbieha vlaňajšiu kolekciu Indies. Žiadne veľké filozofovanie (to Gipsymu ani nesvedčí), iba zručne zostavená stavebnica známych prvkov hip-hopu a k popu inklinujúcej world music, podporenej slušnou dávkou rómskej muzikality ale hlavne osobného vkladu Rada Banga.
V  duchu indických konštruktérov elektronických návratov ku koreňom pokračuje Čankišou speváka Karla Heřmana. Medzinárodný charakter a trochu tajuplnosti dodávajú celku texty v jazyku ľudu Čanki, trochu šamanizmu však v súčasnej tanečnej hudbe nebolo na škodu. V hypnotických rytmoch sa krepčilo už pred naším letopočtom.
Tradičnejší prístup k hudbe zvolili Terne Čhave, ktorí svoj rómsky fundament kombinujú s melodikou a zvukomalebnosťou argentínskych tanečných rytmov, kde súčasné prvky majú viac-menej doplnkovú funkciu. Platí to však pre ukážkovú Miri Pirani, pretože v ďalšom pokračovaní na albume More, love! sa odkazujú na plnokrvný Rom´n´Roll.
V skupine Koa defiluje medzinárodná zmes niekdajších spoluhráčov Zuzany Navarovej, z ktorých si najväčší priestor zaslúžene vytesnil pôvodom slovenský (nevidomý) Róm Mário Bihári. V prvej melancholickejšie ladenej skladbe tohto sampleru s názvom Podzimní sa Mário predstavuje nie len ako originálny interpret a solídny hudobník, ale aj ako vyzretý skladateľ a melodik.
Nasledujúce Nunovó Tango je produktom dua Dva - páriku intelektuálov, ktorí pred životom v meste uprednostnili vidiecku idylu, odkiaľ s chuťou parodujú maniery klubovej scény. Hoci väčšine slov neporozumiete, z ich základu sa dá vytušiť silný nadhľad a zmysel pre humor, ktorým exotická česká dvojica so suchým výrazom na tvári korení svoj elektronický lo-fi experiment.
Ostrým strihom z krajiny pod Ještědem sa v nasledujúcom tradicionáli Le Corsaire prenesieme na vlny oceánu, na ktorý sa z rodného Bretónska za dobrodružstvom vydávajú keltskí korzári a euroobčania, ktorí potom v nostalgii za domovom zakladajú reminiscenčné akustické skupiny, akou je frnacúzsko-český Bran (či francúzsko-slovenský Roc´hann).
Gitarista skupiny Monkey Business Olda Krejčoves, aka Okrej, vydal prednedávnom svoj prvý sólový album  Je to důvod, z ktorého pochádza aj pesnička Zeptej se Osudu. V nej rockový súčasník Okrej (hnaný nemalou silou vlastného ega) vyvoláva ducha Mejly Hlavsy. Darí sa mu to za podpory príkladne zvládnutého zvuku a hviezdnych hostí, akým bol napríklad pomaly kultovejúci Dan Bárta.
Medzinárodné ambície naznačili angličtinou, éterickým rockovým zvukom (tak trochu ako z dielne 4AD) a účasťou renomovaného českého producenta Ecsona Waldesa (známeho tiež zo spolupráce so slovenskými Noisecut), členovia skupiny 100ºC.
Sympatický protiklad sviežeho, ale aj trochu narcistického prístupu 100ºC načrtla rozorvaná poetika skupiny Květy v skladbe Cirkus. Naliehavý spev Martina E. Kyšperského nemá ďaleko od prejavu Vlastu Třešňáka. Vzápätí po Kvetoch na pílu opäť trochu pritlačí blues-rapové združenie Nuck Chorris, ale dojem reálnej hudby našťastie vzápätí nato demonštrovala skupina Budoár staré dámy. Možno si pri dámach spomenieme na Dunaj s Ivou Bittovou, no ich Nevím nevím i tak patrí k najsilnejším momentom tohto výberu.
Nasledujúci Prouza kreslí Černou barvou v duchu hypnotického prejavu a zvukovej steny Lou Reeda. Drsnejší zvuk a srdcervúce témy avizuje aj skupina Prohrála v kartách skladbou Filipa Horáčka Kanibalove z rovnomenného albumu, pripravovaného na vydanie začiatkom tohto roku.
Spomienkou na najvydarenejší detský album posledných dvoch rokov je pesnička Kdo to neviděl voľného združenia Kašpárek v rohlíku. Muzikalita sa v nej stretáva so znalosťou detských reálií a inteligentným vtipom, zrozumiteľným malkáčom aj veľkáčom.
Kto by posudzoval folk-rockový Jarret iba podľa skladby Opovrhov, asi by ich zaradil skôr kamsi medzi Chicago a Earth Wind and Fire. Valiaca sa rytmika, šťavnatá dychová sekcia a zborový spev - to všetko naživo - prezrádzajú remeselný fortieľ, pričom aj obsah ich živého albumu naznačuje, že to Jarreti myslia vážne.
Herečka a speváčka Mariana Chmelařová alias Minach nahráva a vystupuje v komornej elektro-akustickej zostave, ktorá necháva vyznieť jej naturálny šansónový prejav. Na výbere je zastúpená skladbou Krása z albumu Zimomriavky.
V skladbe Malá černá domů skupiny Trio De Janeiro dominuje hybné funky, ktorého potenciál najlepšie vyznie naživo. Živé podanie utlmí aj trochu rozpačité textové posolstvo.
Slovenské rómske trio Kali Čercheň sa s originálnym pátosom a nasadením vkladá do tradičnej ruskej piesne Kaj te žav.
Záver patrí Zuzane Novak, anglickej etno hudobníčke, ktorá sa však nenavracia k svojim českým koreňom, ale osudovou sa jej stala mbira - posvätný drnkací nástroj zimbabwianskeho národa Shona.

Album Indies Scope 2008 je vďačnou paletou rôznych štýlov a protikladných prístupov, ktoré združila platforma jedného vydavateľstva. Na kvalitnej dramaturgii celku je poznať, že jej zostavovanie bolo potešením, čo je pochopiteľné, keď je z čoho vyberať.

Martin Chrobák, High End




Další zprávy

O NÁKUPU
© Indies Scope

IČ 105 34 181     /     Dolní Loučky 191     /     594 55  Dolní Loučky u Brna
×