Live From Axis Mundi - Pavel Parikrupa - www.musicserver.cz

Cirkus, bordel, kabaret, punk, smršť!

Gogol Bordello už známe i z českých pódií. Ale pokud jste nějakým nedopatřením propásli jejich koncert, budiž vám útěchou alespoň koncertní DVD a CD "Live From Axis Mundi". Jen pozor při manipulaci s nosiči, aby vám ta koncentrovaná energie nevybuchla v rukách.

Kdo nezažil koncert Gogol Bordello, tomu se jen těžko vysvětluje, jaká nesmírná živočišná energie se z pódia valí na posluchače. Pouhá vzpomínka na večer 13. července 2008, kdy kapela uzavírala festival Colours Of Ostrava, mi dodnes vyčaruje úsměv na tváři a vlije horko do žil. Kdoví, kde se ta síla bere, ale asi existuje nějaký gipsy punkový vesmír, odkud partička posbíraná z celého světa čerpá šťávu plnými doušky.

"Live From Axis Mundi", set CD a DVD, si klade nesnadný cíl: zachytit nezkrotný živel jménem Gogol Bordello pro domácí kino. A daří se to parádně. Když sledujete tuhle koncertní smršť, neposedíte v klidu. Je třeba odsunout stůl, židle dát na bok, pozvat kamarády a pořádně to rozjet. Záznam je vynikající, protože je syrový, živý, divoký a odvázaný, stejně jako dění na pódiu (a jak víme, i mimo něj). Nemáte šanci se nudit.

Eugene Hütz, fanfarónský král, divočák posedlý ďáblem a punkový Borat (ale také výborný herec) řádí jako černá ruka a jeho šílení kumpáni a kumpánky mu zdařile sekundují. Gogol Bordello jsou vždy těsně u publika, které zatahují přímo do své ďábelské šou. Jsou posedlí muzikou a chtějí vás bavit ve svém punkovém kabaretu tak, že na vás nezůstane nitka suchá.

Fakt se snažím popsat, o co tady jde, ale jde to těžko, je třeba to zažít. Ale sluší se přidat pár technických poznámek: obraz 16:9, perfektně pokrytý prostor pódia a našlapaného klubu (Irving Plaza v New Yorku), šťavnaté Dolby Digital, navíc videoklipy (patřičně dekadentní) a minidokumenty plus další obrazové střípky. A pozor, audio CD nabízí live nahrávky z jiných koncertů, než je ten zaznamenaný na DVD. Kdo by to byl řekl, že zrovna tihle blázni kolem potrhlého Ukrajince Eugena si takhle budou rozmazlovat fanoušky?

P.S.: Rozmazlit zcela naživo se můžete nechat v pátek 11. prosince, kdy kapela zahraje pražské Incheba Areně.

Pavel Parikrupa

9/10