Myjau - S. - slova-po-tichu.blogspot.com

Myjau
LP € 22.20

Dva z mých muzikantsky nejmilejších vydali svá nová CD a shodně prohlašují, že jsou odrazem jejich prožívání posledních měsíců. Žádná hra na vyšší umění, žádné kupčení s trendy a výnosy. O jednom si z důvodu jazykového handicapu psát netroufám, tak tedy "jen" o tom KvětoKočičím:

Když někdy začátkem osmdesátých let řvaly kočky do uší Zuzany Navarové, připaloval se sladkobolný karamel. Když svým hrdým a téměř nezúčastněným pozdravem vítají DOMA o nějakých dvacet let později kočky a kocouři Martina E. Kyšperského, pojmenuje tím citoslovcem nejnovější album své domovské skupiny Květy. Tedy ... prý ... prý právě odtud vzešel pro Květy nezvykle jednoslovný název aktuálního CD i vinylu. Uvěříte to člověku, jehož písničky mívají snad právě tolik vrstev jako koláže, typický prvek bookletů, které MEK tvoří s výtvarnicí Pavlou Kačírkovou? (No jo, ale jak si poradit s písní Lucie, která mi pořád vrtá hlavou. Opravdu je "jen" sice krásnou, ale přece přímočarou milostnou ? "... ty víš, jak MOC mi chybíš !?...")

Co napsat o muzice, kterou jsem se předem rozhodla mít ráda? Bianko šek důvěry jsem si bez přemýšlení dovolila podepsat, protože podstatnou část nových písní znám z loňských koncertních provedení. Znám a používám jako zaříkávadel v situacích, kdy svým "jau" zkouším čelit dovnitř obráceným zpěvem.

Houslista Albert Novák začal s kapelou vystupovat těsně po nahrání předchozího CD Střela zastavená v jantaru a co slibovaly koncerty, to se na novince ukazuje naprosto zřetelně. Jsou to právě jeho party nad precizní a vynalézavou rytmikou, které ve chvílích kdy už slova nestačí přebírají vedení a klepou na strop nevyslovitelného ... třeba v písničkách Psí hvězda, Tulák, Měsíční světlo.

Líbí se mi, jak do detailu promyšleně jsou jednotlivé písničky (ano, jsou to písničky, přestože Květům bývá ze zvyku nalepována cedulka alternativy) pojaty. S kokrháním psům je výrazově i tempem jakoby držena na uzdě, stejně tak jako se ona svěřující se servírka rozpakuje odvyprávět celý svůj příběh v podstatě cizímu posluchači, i když přitom sama cítí, jak moc by si tím ulevila. Naopak v Balónu se na nás valí hravě útočné vlny jak na skutečném fotbalovém trávníku, kde se ještě hraje pro radost ze hry samotné, nikoliv podle taktiky a strategie trenéra či bookmakera.
A když hlavní lyrický hrdina tahá mezi prsty vlasy přivázané k lampě v už zmíněné Lucii, pak je to slyšitelné i zpod smyčce znějících houslí.

Mojí láskou na první poslech je jednoznačně písnička Metrem. Chápu ji jako protipól k písničce Pověsím prádlo z předchozího CD. O bezradnosti z narození a o nezvratnosti smrti už tedy Květy písničku mají, takže o čem vlastně dál psát a neopakovat se? Řešením je třeba schovat příběh o potřebě sounáležitosti (a současně strachu z ní) pod škrabošku zahrádkářských trampot s krtkem (Když L. Kerndl zpíval na lodi).

S notebookem na klíně mě spolehlivě rozháže na S-J-Z-V slokou:
"Ale kdo odvede mé jedničky a nuly do bezpečí ?
To vyplašené malé stádo ovčí..
Kdo zachrání všechno to tajemství digitální ??
Když jenom já vím, že mezi nimi
čekáš i Ty..."

Oproti minulému CD se v textech vyrovnala míra zastoupení lidí a zvířat, ubylo hostujícího ženského hlasu (moje poklona Lence Dusilové za pokoru, s níž se uvolila oč drobněji, o to krásněji pouhým dvěma písničkám posloužit jako doprovodná vokalistka). A obsahuje-li i tentokrát nějaké literární odkazy, pak pro mě zatím zůstávají neodhaleny.

Neztenčeně jsou zastoupeny sny, něha a hravost. Květy můžete mít rádi a pak leccos odpustíte (zase pár opačných přízvuků v kovbojském úvodu Dokud běžíš) nebo nemusíte, ale rozhodně si je s nikým jiným nespletete. Stačí to ? Mně tedy víc než stačí.

" ... a ptáčata unikla z osidel lovců..
ale z kterých ??
Co já vím..