Kašparek navždy - Honza Vedral - MF Dnes

Bejbypankáči přečurali i prezidenta

Písničky pro děti nebudou už nikdy stejné. Nakažlivá rozvernost bejbypanku Kašpárka v rohlíku dorostla na druhé desce takřka dokonalých rozměrů a nastavila úroveň všem dalším skladatelům pořádně vysoko. To, že pod dohledem producenta Dušana Neuwertha vznikly mimořádně praštěné a hudebně dotažené skladby, je jasné už od první minuty. Desku otevírá nekompromisní funky vypalovačka, ve které zpěvačka Tonya Graves z Monkey Business ve své české premiéře horuje: "Černou jako bílou měj rád." Autoři Kašpárka navždy se zřejmě rozhodli, že překvapovat se pro ně stane životní nutností. Začíná to už obalem téhle "cédesky", který sice skrývá klasické CD, ale vypadá přitom jako vinylová deska. A pokračuje skladbami, které vznikly podle zajímavého klíče. Interpreti, mezi kterými tentokrát figurují jména jako Milan Cais, Lenka Dusilová, Blanka Šrůmová či Gipsy.cz a řada dalších, totiž ze zásady nezpívají písničky, které sami napsali. Oproti prvnímu Kašpárkovi tahle deska vyniká také větší porcí žánrové pestrosti a uvolněnosti. Kromě funky dojde i na "hop hop" v podání Gipsy.cz, ale i nefalšovanou a dojemnou rockovou baladu (čti ukolébavku) Panenka na kraji nebe v podání Davida Kollera. "Lítat, to je psina, teď už chápu Gagarina," zpívá zase rozverně Lenka Dusilová. Vrchol desky přichází s Márdiho adaptací punkové klasiky Should I Stay Or Should I Go od The Clash, která pobaví nejen nezapomenutelnými obraty jako "Ten, kdo hodně vody lemtá, přečurá i prezidenta", ale už svou nápaditou kabaretní instrumentací. Pokud se ještě potom budete rozhodovat, zda vaše dítě vyroste s písničkami Dády Patrasové, nebo z něj bude bejbypankáč, tak prosím neváhejte.

Hodnocení MF DNES: 90 %

Honza Vedral

×