Evolution - Music:pioneer - www.music-pioneer.net

Evolution Dejavu

Evolution

Kdo by se ještě před pár lety nadál podobné bandy pod křídly brněnských vydavatelských pioneerů Indies Scope! V roce 2009 je tato představa najednou skutkem. Severomoravští Evolution Dejavu zakotvili a záhy vydali desku, ze které se na všechny strany šklebí strhující nadšení pro tanec, rytmická kouzla a sklony k rituálnímu zaříkávání. Svým způsobem je to hodně kontroverzní a zájem budící počin, hlavně pokud si uvědomím, že jsou to kluci z Moravy a znějí přitom tak nějak „bez hranic“ ...

Od konce! Album končí vcelku razantně, jako první se mi na mysl derou veleznámí elektroničtí industrialisté Front Line Assembly. Spodek nádherně zařezává elektrická kytara a vokál je zdravě naježený. Kostru už však tvoří hutný groove s výrazným rytmickým krokem. Hodně riskantním, ale ve výsledku podařeným pokusem, je zakomponování tribal-pasáže, ve které dokonce zazní čeština. Podobně, ale trochu víc do jungle je laděná i další kalba „Kurare“. Inu, kytary tady tvrdí muziku a kde se objeví, tam stoupá nálada o level výš! Drnčící struny se výrazněji ozývají ještě v arabské pouštní písni „His a llah“ a také těžko popsatelné svižnější akci „Tribe indicator“. I zde rozhodně táhnou dojem nahoru, ale potřebný drive už místy schází. V každém případě by se o takovou čtveřici skladeb mohlo opírat nejedno album světové taneční scény z produkce mnohem zvučnějších jmen.

Možná i díky vokálu a lokálním výletům do jungle se na scénu vkrádají také vzpomínky na střední období The Prodigy. Tento lehký rozpor a oscilace okolo několika stylových pilířů je pro hudbu Evolution Dejavu typická. Jediná deska tak obsáhne celé spektrum mini-žánrů, počínaje až rituálním zaříkáváním (skladba „Jum Kesilim“), přes zmíněné jungle experimenty, až po kytary v povrchové úpravě smirkového papíru. Společným jmenovatelem je ale povětšinou chytrý elektronický základ, který minimálně u poloviny skladeb skvěle připravuje půdu pro chystanou nástavbu v podobě vokálů nebo různých instrumentálních specialitek, jako jsou všemožné perkuse a podobně.

To co ale desku trochu sráží zpět pod vrchol Olympu, jsou někdy dost ujeté vokály a jakoby sto let staré hudební prvky, které už svět dávno upustil. Zbytečně se tak hroutí nadějně vystavěná jízda „Tunel“. Instrumentální hrátky jsou super (myslím nějaké flétny a podobná udělátka), ale ty hlasy, to je fakt trapas. Zaříkávání mě taky nebere a kolovrátkový text jinak hodně podařené variace na The Prodigy s názvem „Comunity Power“ také není Bůh ví jak strhující. Dohromady je to tedy tak nějak na obě strany, ale převažuje stále dobrý směr, kterým se Evolution Dejavu ubírají. Fanoušci této scény budou pravděpodobně jásat víc, ale my zvenčí rozhodně oceníme alespoň polovinu fakt našlapaných min, které k albu přitahují slušnou pozornost.

Music:pioneer

×