10 let na cestě - Aleš Kopřiva - musiczone.cz

10 let na cestě
CD € 12.09
DVD € 7.24

Traband - 10 let na cestě

Traband živě. Energie, nasazení a radost z hudby. Tak by se ve zkratce dal charakterizovat záznam červnového vystoupení Troubendů z Paláce Akropolis. Kapela si na výroční koncert sezvala spoustu hostů včetně bývalých spoluhráčů, se kterými za dobu deseti let existence měla co dočinění a uspořádala bouřlivý večírek, jehož záznam je zachycen na DVD resp. na CD (pozor tyto nosiče se prodávají pouze zvlášť). Nejedná se však o klasickou bestovku oblečenou do koncertní podoby. Vystoupení bylo v pravdě výjimečné a volba repertoáru byla přizpůsobena výběru hostů. Některé hitovky z alb "Road Movie"a "Kolotoč" absentují, ale mlsný jazýček diváka (posluchače) potěší několik ochutnávek z dnes již nesehnatelné první desky Trabandu "O čem mluví muži" nebo charismatický Vladimír Javorský s dosud nenahranou písní divadla Na Voru, či roztomile se "pitvořící" Václav Koubek. Kapelník Jarda Svoboda je muž, jemuž je každá hudební košile těsná. Tu rock'n'roll, jinde šanson, tu inspirace balkánskou dechovkou, onde zase ska. Za všech okolností však dokáže pevně držet pomyslný volant trabandího vozítka v rukách tak, aby nesjelo z cesty. Písně Trabandu obstojí samy o sobě. V koncertní podobě však velmi reálně ožívá atmosféra krčmy pražského podsvětí, v níž osazenstvo na jevišti i v hledišti zpívá co mu dech stačí. Záznam má "šmrnc" a rychle odsejpá, k čemuž přispívá dynamická kamera střídající záběry detailů a celku. Pozadí jeviště a nasvícení pódia efektně koresponduje s celkovou atmosférou koncertu. Jarda Svoboda několikrát během koncertu zaměňoval kytaru za akordeon a klarinet. Bloky songů šlapajících v rytmu dechna (až člověk nad tím tempem žasne) byly střídány pomalými baladami, aby v zápětí utancovaly nohy posluchačů v sále v dalším ještě zběsilejším tempu. Žádný z nástrojů nevyčnívá a neubírá prostor kolegům, celek působí kompaktním dojmem a atmosféra je úchvatná. Kapelník přesvědčivě a procítěně zpívá, za zdatné vokální asistence trumpetistky Jany Modráčkové a pánů Evžena Kredence (banjo) a Vaška Pohla (bicí). Vrcholem záznamu je píseň "Na druhý břeh" s plynulým přechodem do svižné "Kataríny". Zářný příklad toho, že v jednoduchosti je síla a mnohdy (když se to umí) i dva akordy stačí k dokonalosti. Otázka je, zda nahrávce lze vůbec něco vytknout? Je jasné, že srovnávat kvalitu zvuku koncertu se studiovou nahrávkou nelze. Ostatně i v tomto duchu se Jarda Svoboda sám zmiňuje v průvodním textu v bookletu. Přesto se nemohu ubránit dojmu, že by záznam snesl o chloupek lepší zvuk a zpěvy a bicí by nemusely znít jak ze sudu. U DVD nosiče ještě přibyla k výše zmíněnému i drobná chyba ve střihu v písni "Žižkovská romance", ve které je Janě zkráceno (useknuto) sólo. Audiozáznam na nosiči CD toho byl ušetřen. CD je vybaveno jedním bonusem v podobě videoklipu "Lano, co k nebi nás poutá". DVD je v tomto směru štědřejší a nabízí kromě zmíněného i videoklip "Černej pasažér" a dva dokumenty České televize. Celkově se jedná o zdařilou nahrávku, která rozhodně ani v nejmenším netrpí neduhy typu "mrtvý živák". Spíše naopak, její velkou devizou je sálající energie. Jelikož na internetových stránkách kapela uvádí, že na rok 2006 neplánuje koncertní činnost, je "10 let na cestě" metadonem k překlenutí období pro všechny tance závislé posluchače Trabandu a nejen pro ně.

ZÁVĚR - Trabandu jde vytknout skutečně jen málo. Hodnocení 6 ze 7.

Autor: Aleš Kopřiva, 14. 12. 2005, http://www.musiczone.cz/recenze-1342/traband-10-let-na-ceste-cd-a-dvd

×