Home Brewed Mbira - Roman Zelenák - Kult.cz

Zuzana Novak and Folkové prázdniny

Home Brewed Mbira - FP 2007
CD € 9.67

Zuzana, co je v Africe doma

O Zuzaně Novak toho moc nevím. Na stránkách jejího vydavatele jsem si přečetl, že je po rodičích Češka, narodila se a žije v Anglii – odtud ta ztráta čárky. Její velkou láskou je africká hudba. Přesněji africký drnkací nástroj mbira. V bookletu se navíc dočítám, že tato drnkací skříňka je dokonce posvátná. Pro Zuzanu jistě ano.

Dále je možné se dočíst, jak ji africká hudba, konkrétněji hudba ze Zimbabwe, uchvátila a jakými iniciačními, lidskými i muzikantskými obřady zde prošla. Zkrátka se vám do rukou dostává deska s hudbou, která má s příjmením Novák jen máloco společného.
Nutno ovšem říci, že Zuzana Novak je na naší hudební scéně nováčkem. Bude-li postupovat takto vkusně, muzikantsky hloubavě a s vědomím osobního prožitku, bez něhož takový typ hudby nelze provádět, můžeme si být jisti, že se i na našem „etno trhu“ prosadí. Na tom multikulturním evropském se jí to již daří. Jestliže vás do svého pořadu na BBC zařadí Charlie Gillett, je to, jako by vás pozval do své show Jan Kraus. Popravdě, je to lepší, respektovanější a vyjadřuje to, že jste svojí tvorbou dosáhli tam, kam málokdo.
Po poslechu desky (jedná se o záznam živého vystoupení na loňském festivalu v Náměšti) mi už vždycky při vyslovení africké autentické muziky automaticky naskočí Zuzana Novak. Takže Zuzano, vítej doma!
Deska samotná není dlouhá. Nevadí. Ono nenudit jen s jedním nástrojem s poměrně omezeným výrazovým rejstříkem je samo o sobě kumšt. Na druhou stranu je největším přínosem Zuzany Novak nikoli virtuózní hra na mbiru, ale její hlas. Ten se vzpíná nad rytmickým pobrnkáváním nástroje a je sytý, naléhavý, niterný, až by se skoro chtělo říci – černý. Takových hlasů u nás nemáme. Sorry, Lucko, a bravo, Zuzano!
Vhled do svého „doma uvařeného světa mbiry“, jak by se dal parafrázovat anglický název desky, nám Zuzana Novak nabízí upřímně, se snahou vypovědět o svém postavení (bílé) ženy, jež používá nástroj černé kultury. A v dnešním globálně propleteném světě je to nástroj stejně legitimní jako třeba laptop. Jsou to písně (nebo rytmické struktury) popisující, tak jak je v Zimbabwe zvykem, nějakou důležitou událost ve vztahu s okolní přírodou (Chyť býka za rohy) nebo s nejbližšími (Moje rodina). A taky to nejpodstatnější, čím každý umělec, je-li poctivý, musí začít a skončit – totiž vhledem do svého nitra (Odešla sama, Jak zní lidská radost).
Přemýšlení o tom, zda je Zuzana Novak spíše anglicky hovořící Češka nebo Angličanka s českými kořeny, zde přestává mít jakýkoli smysl. Je to světoobčanka, s jakými se setkáváme na hudební scéně čím dál častěji. Je jen dobře, že se jí ujalo tuzemské vydavatelství. S naším klidným českým rybníkem tak tento závan čerstvého muzikantského větru zahýbal v tom potřebném, třebaže africkém rytmu.

Roman Zelenák

×