Reprezent - Jan Willem Broek - Caleidoscoop (NL)

Gipsy.cz

Reprezent
CD € 6.84

Een jaar geleden verrast de Tsjechische formatie Gipsy.cz met de geweldige cd Romano Hip Hop. Zoals de titel al doet vermoeden maken ze een mix van Roma muziek, Tsjechische folk en Amerikaanse hiphop met sterke, Tsjechische raps. Ze doen dat op zeer smakelijke en doorleefde wijze en het levert buitengewoon sterke muziek op. Bandleider Gipsy, ofwel de Tsjech Radoslav Banga, heeft vanaf zijn 13de op straat geleefd. Zijn leven neemt een andere wending als hij in aanraking komt met hiphop, want hij gaat zich richten op de muziek en start verscheidene bandjes. Hij heeft verder onder meer gespeeld met Boban Markovic Orkestar en GZA. Deze Roma rapper start na verloop van tijd zijn eigen project Gipsy.cz, waarin hij zingt, rapt, programmeert en gitaar speelt. Op de tweede cd Reprezent werkt hij weer samen met oudgediende Vojta Lavicka (Deep Sweden, Alom, Natalika), die zorgt voor het sterke vioolspel en tevens zo nu en dan meezingt. Verder zijn het wederom de broers Petr en Jan Surmaj die met gitaar, accordeon, drums en contrabas het kwartet completeren. Maar ze krijgen nog ruggesteun van een kinderkoor, een strijkkwartet en 11 gasten met viool, contrabas, scratchen, gitaren en zang. Hoewel ik een hekel aan het woord heb is deze tweede cd meer volwassen geworden. Nog steeds maken ze die beklijvende en opgewekte mix met volvette beats van Roma muziek, folk en hip hop, maar nu ook r&b en pop. De traditionele kant komt hier meer naar voren. Daarbij zitten de composities beter in elkaar en zijn gevarieerder en gedetailleerder. Soms komt in de muziek ook de meer serieuze en meer ingetogen kant naar boven met gewone zang, rustige muziek en zelfs engelachtige achtergrondvocalen. Radoslav zingt en rapt in het Tsjechisch en Engels en doet dat bepaald niet onverdienstelijk. Het komt ergens uit tussen Gogol Bordello, Max Pashm, Balkan Beat Box, Eminem en een Roma band als Alom. Een smeltkroes aan stijlen en ditmaal ook een smeltkroes aan sferen. Feestelijke, vrolijk makende muziek gaat hand in hand met de ernstige, melancholisch stemmende traditionele muziek. Alweer een sterke troef van het altijd unieke en sympathieke Tsjechische Indies label.

door Jan Willem Broek

×