Super Taranta! - Milan Šefl - Tydeník Rozhlas 06/2008

Gogol Bordello

Super Taranta!
CD € 8.10
MP3 € 8.05

Pankáči z Hützoviny

Newyorskou kapelu Gogol Bordello založili přistěhovalci z Ukrajiny, Ruska a Izraele už v roce 1999, ale globálně ji zviditelnil až loňský koncert ze série Live Earth v londýnské Wembley, kde její frontman Eugene Hütz a houslista Sergej Rjabcev dělali „křoví“ poněkud unavené královně popu Madonně. Tento kšeftíček nakonec způsobil, že o rozjívenou partu z Lower East Side přišlo natěšené publikum poněkud skromnějšího festivalu Rock For People v Hradci Králové. Nemilé, byť komerčně pochopitelné rozhodnutí „gogolové“ odčinili koncem minulého roku, kdy zcela vyčerpali pražskou Archu. Vyprodané divadlo si tak mohlo naživo vychutnat písně z jejich nového alba Super Taranta!, které v česko-slovenské licenci vydala firma Indies Scope Records.

Dnes již devítičlenné seskupení soustředěné kolem Ukrajince s romskými kořeny a výhradního autora hudby a textů Eugena Hütze proslulo jak překotným mícháním balkánského, ruského a ukrajinského folkloru, rock‘n‘rollu, hip-hopu a punku, tak pódiovou prezentací poskakující na hraně mezi černým humorem a kýčem. Rachitický zpěvák vizáže vesničana z Kusturicových filmů nadto zaujal i filmaře: zahrál si po boku Elijaha Wooda v u nás natáčeném snímku Naprosto osvětleno, sám sebe ztvárnil v dokumentární road movie Krysař z Hützoviny a hlavní roli má také v právě dokončeném režijním debutu Madonny Filth & Wisdom, který prvně spatří návštěvníci únorového Berlinale.

Nové album Gogol Bordello servíruje typický sound kapely, oproti předchozí nahrávce Gypsy Punks je ale ještě o něco barvitější. Šílené jízdě akordeonu, houslí, nabroušených kytar a garážových bubnů, kterou produkčně ošetřil Victor van Vugt, spolupracovník Polly Jean Harveyové a Nicka Cavea, bezpečně vévodí samotný Hütz zvládající prakticky neomezené množství poloh: chvilku je za lidového barda, chvilku za baviče z námořnické knajpy, nejčastěji ale riskuje hlasivky s divokým nasazením nejvyhlášenějších punkových vokalistů.

V kraji zvaném Hützovina je možné úplně všechno... Jen nudit se tam nebudete.

Milan Šefl

×