Poplór - Pavel Zelinka - freemusic.cz

Tomáš Kočko & Orchestr

Poplór
CD € 7.24

Je to teď moderní. Propasírovat moravskou či jinou lidovou písničku současným hudebním cítěním dnes zkouší s různým úspěchem celá řada kapel a velká řádka z toho našla útočiště u stejného vydavatele - Indies Records. Málokterá kapela ovšem dokáže opustit klišé - rockově jako Čechomor nebo lyricky jako Hradišťan. Najít ještě další životné cestičky je samozřejmě pracné a chce to mít lidovku zažranou hluboko pod kůži. A jedním z těch, kteří na tuto cestu již před lety nastoupili, je i Tomáš Kočko. Nejdříve nadchnul folkové publikum zaujetím pro beskydský odkaz alb Horní chlapci a Ondráš aneb Do kamene tesané. Ale již nad pochmurnou Hodovnicí mnohý skalní folkař nedůvěřivě kroutil hlavou. Odkazy na sever Evropy, inspirace předkřesťanskou dobou, perkuse a hlavně rockový nápřah s čistě akustickými nástroji včetně cimbálu. Tento model byl doveden k dokonalosti na tři roky starém albu Do tanca!, které si zasloužilo alespoň podobnou pozornost jako pár let předtím O slunovratu Hradišťanu na texty Jana Skácela. Krajová koncovka si podává ruku s didjeridoo z druhého konce zeměkoule, perkuse obsahují djembe i další neevropské komponenty, ale vše to do sebe zapadá, až mrazí v zádech. Kam však dál? Dřív než byla tato hádanka rozřešena, podepsal se Tomáš významně pod Těšínským nebem - pro divadelní představení upravenými Nohavicovými písničkami, produkoval Andělem ověnčené Relic Dances doom metalových Silent Stream Of Godless Elegy a na závěr si střihnul již dříve zmíněné další divadelní představení Ondraszek, Pan Łysej Góry. Celá řada těchto podnětů plus počínající mezinárodní muzicírování jistě mělo velký vliv na velmi dlouho připravující se pátou řadovku. Pokud bylo možné sledovat postupný vývoj hudby Tomáše a celého orchestru, tak s novou deskou přichází celý skok. Hmatatelná větší jistota v usazení se a prožití vlastních kořenů a již zmíněné zkušenosti z celého hudebního spektra přinesly desku, která již jménem avizuje více než opatrné špásování lidové hudby se současnou pop estetikou. Nebojte se, Tomáš se nerozhodl naroubovat folklór na současné české rádiové formáty. Jeho crossover se nese čistě v akustickém duchu. Žádná elektronika či pomocné berličky syntezátorů. K tomu přidejte ještě další důležitý moment alba - Tomáš vyšel z beskydských hvozdů a posbíral písničky ze všech okolních slovanských krajů. Na desce tak najdeme tradiční písničku českou, moravskou, polskou, ruskou i slezskou, a to v úpravách, jež jsou na jedné straně ryze Kočkovské (v základu přeci jen s beskydským nádechem), na druhé však s drzým čelem vytrčeným směrem k pop music. I z tohoto důvodu se během nahrávání ve studiu vystřídalo více než třicet hudebníků, kteří dokáží Českou nasměrovat vstříc překvapivému našláplému poprocku (s vtipnou citací Prodané nevěsty), klasicky Moravsky krasosmutnit (výborný cimbál v rukou mistra oboru Dalibora Štrunce), balkánsky se odvázat v Srbské (objev v podobě zpěvačky a herečky Ivany Vaňkové), bluesově pohospodsku zamudrovat ve Slezské, přitlačit na pilu v temných proudech společně se Silent Stream Of Godless Elegy v Pohanské a na závěr si zašpásovat na jamajsky houpavou notu v Beskyd-ské (s obzvlášť výživnou bangladéšsky-valašskou rapovou vložkou hypnotixího Moshina Mortabi). Sedm originál lidovek a dvě volnější inspirace (Severská, Pohanská) mohly lehce sklouznout k přeplácanému konglomerátu, jehož desítky hostů přehluší prvotní dobrý nápad a jednotící linii. Možná právě z tohoto důvodu se deska rodila i ve studiu tři měsíce. A výsledek? Ve všech devíti případech se Tomáši podařilo stvořit písničky, jež v přetvořených verzích obstojí. Srbská, Severská nadchnou, Českou "s dukáty" si z hlavy jen tak nevytřepete, takže otazník pak bude vyset pouze nad Slezskou, jejíž blues po hudební stránce stojí tak trochu stranou bez hudební návaznosti na zbytek. Kočko znovu hraje na české poměry riskantní hru. Ortodoxní fanoušci folkových Horních chlapců současnou změnu asi definitivně nevydýchají. Nabízí se tedy otázka, komu je tedy deska ve své eklektičnosti vlastně určena? Odpovědí může být všem těm fanouškům nejen české world music, jimž už se čechomorovské přešlapování na místě přejedlo. Navíc je několik skladeb tak "mezioborových" (Beskyd-ska, Česká), že by mohly zabodovat i na místech, které bychom ani nečekali. Já vím, je to zbožné přání, ale po pěti výborných deskách by se už mohlo něco stát, ne?

Pavel Zelinka, 13.07.2006,

×