Za fúzy ma poťahaj - Tomáš Polívka - Pražský Deník

ZVA 12-28 Band

Za fúzy ma poťahaj

ZVA 12-28 Band vybočuje z bluesového stereotypu

„Poznávací značka“ slovenského blues-rocku, zvolenská kapela ZVA 12-28 Band pojmenovaná podle espézetky svého vozítka, vydává druhé album se svérázným názvem Za fúzy ma poťahaj. A opět dokazuje, že bluesová scéna našich východních sousedů je mimořádně zajímavá.

Slovenská bluesová scéna se krom skvělých instrumentalistů a interpretů-tradicionalistů může pochlubit i řadou svérázných písničkářů jako je Juraj „Dura“ Turtev či Ján Litecký Švéda. Ke skladatelům a textařům, kteří se nespokojují s pouhým omíláním tradičních vzorců, ale k blues přistupují osobitě a invenčně, patří i Noro Červenák, zpěvák, kytarista a autor repertoáru skupiny ZVA 12-28 Band.
 Přesvědčivě drsný, hluboký hlas Nora Červenáka je ostatně známý nejen příznivcům blues. Zaujal i na soundtracku k filmu Tajnosti s Ivou Bittovou, kde Červenák účinkoval coby host kapely Buty ve skladbě Tango. Buty na oplátku hostují jako doprovodní vokalisté na albu ZVA 12-28 Bandu. Režisérka Tajností Alice Nellis zase vypomohla slovenským bluesmanům s videoklipem k písni Štátný sviatok, ve kterém si i sama zahrála roli prostitutky.

Zvuk kapely dnes stojí především na osvědčených akustických nástrojích jako dobro, foukací harmonika či kontrabas. Přesto působí neoposlouchaně a současně, aniž by se kapela pouštěla do módních pokusů propojit blues s prvky hip hopu či elektroniky. Kapela má totiž daleko k bluesovému puritánství, natož retru. Refrén klidně pojme třeba folklórně neboli a la „world music“, pokud je libo módnější slůvko. K aranžování přistupuje s nevázaností slýchanou třeba u Toma Waitse nebo Captaina Beefhearta. A nebojí se ani klenutých, líbivých melodií, vzdálených dvanáctitaktovému bluesovému schématu.

Červenákovy texty jsou plné slovních hříček a absurdní nahořklé komiky. Bluesové archetypy v čiré podobě byste hledali obtížně. Ovšem právě tím se Červenák blíží skutečné podstatě blues: vyjádření nejhlubších pocitů, vyzpívání momentální nálady.
 Už dva roky starý debut Hrubá múka, syrovější a bližší ustálené bluesové formě, udělal kapele dobrou reklamu. Ovšem novinka Za fúzy ma poťahaj bez přehánění posouvá ZVA 12-28 Band mezi středoevropskou bluesovou špičku.

Tomáš Polívka

×