Podnohama Zem - Evžen Müller - countryworld.cz

AG Flek

Podnohama Zem
CD € 10.88
WAV+mp3 € 8.05

Přestože počátky folkrockového AG Fleku sahají až do roku 1977, není diskografie této dnes již legendární kapely nikterak rozsáhlá. Než Ivo Viktorín, Karel Markytán, Blanka Táborská a Josef Šobáň vydali první desku, uplynulo dlouhých šest let, čekání se však vyplatilo. Debut Blázni umírají nadvakrát okouzlil svou poetikou i neotřelými hudebními nápady a natrvalo se zařadil mezi nejproslulejší nahrávky našeho folku.

Další historie AG Fleku byla spletitá, za mateřskými povinnostmi odešla Blanka Táborská, v kapele se vystřídalo bezpočet hudebníků (mj. Vlasta Rédl či Radek Pastrňák) a všichni čtyři členové původní sestavy se ve studiu sešli pohromadě až při natáčení aktuální novinky Podnohama Zem. Cesta k tomuto albu byla dokonce ještě delší než k prvnímu. V roce 2007 proběhl koncert k výročí skupiny za účasti původní čtveřice, následovaly další a posléze vyšlo koncertní DVD (2009) i CD (2012). A někdy v té době se zrodila myšlenka natočit kolekci zcela nových písní. Natáčení se nicméně protáhlo od dubna 2014 až do února 2018.

Album Podnohama Zem, stejně jako předcházející desky, neomráčí hity, které zabírají na první poslech. Přesto zde naleznete jedenáct netuctových kousků, jimž je záhodno dát více šancí, za což se vám, jak je v případě AG Fleku obvyklé, bohatě odmění. Autorsky se o ně rovným dílem podělili Ivo Viktorin a Karel Markytán. Rukopisy obou muzikantů jsou zcela charakteristické a navzájem se skvěle doplňují.  Zatímco Viktorinovy sklady jsou snivější, kompozičně propracovanější a jejich krása vyplouvá na povrch pozvolna, Markytán je přímočařejší a jeho melodie snáze uvíznou v paměti.

O aranže písní se postaral Ivo Viktorin, popřípadě celá kapela, v jejíž aktuální sestavě hrají i kytarista Michael Vašíček a bubeník David Velčovský. Výrazně též vypomohla celá plejáda skvělých muzikantů. Baskytarista Petr Vavřík či Luboš Novotný (lap steel) s AG Flekem nahrávali již dříve, mezi dalšími vynikají Marek Pastirík, který vedle saxofonu bravurně zvládá i arménský dechový nástroj duduk, a  Marian Friedl s kontrabasem. V pěveckých partech se střídají Táborská, Viktorin i Markytán, typický flekovský vícehlas koření album jen místy, a do popředí se tak dostávají texty a myšlenky v nich skryté.

„…Je nade mnou víc než jen prázdný svět? Nebo je člověk sám a učí se to nést?“ ptá se Blanka Táborská v úvodní písni Akvarel a naznačuje jedno z témat alba. Ta jsou v podstatě stejná jako od prvopočátků AG Fleku: lásky a rozchody, pocity osamění, pochybnosti o světě kolem nás, ale i víra v lepší příští. Přibylo snad jen ohlížení se za životem a smiřování se se světem, jaký je. Přestože jedna z písní nese název Sentiment, celek takto rozhodně nepůsobí. Cítíme zde spíše nadhled, životní vyrovnanost a moudrost. Když v jednom z nejkrásnějších opusů alba Vnitřní archeologie vzpomíná Viktorin na dětské roky – „Tam dole v hloubce mýho vědomí plují ty letní dny, jak atomy…“) – působí to až neobyčejně magicky. Občas zazní i odkazy na starší písně, například v závěrečné a titulní Podnohama Zem můžeme vystopovat ústřední myšlenku z písně Carpe Diem: „… Když do noci svět se noří, ať milencům v objetí spánky buší a srdce hoří, než vymažou se z paměti.“

Pustíte-li si znovu starší nahrávky AG Fleku, s překvapením zjistíte, že ani trochu neztratily nic ze své svěžesti a že zrají jako dobré moravské víno. Věřím, že i album Podnohama Zem čeká podobně příjemná budoucnost.

autor: Evžen Müller

AG Flek – Podnohama zem
Indies Scope, 2018