Pozdraveno budiž světlo - Milan Menšík - musicserver.cz

Hradišťan and Jiří Pavlica

Pozdraveno budiž světlo

Hradišťan s deskou "Pozdraveno budiž světlo" zpříjemní Vánoce všem Vydáno: 04.12.2017 20:52 v sekci Recenze - Milan Menčík

Hradišťan zdaleka není jen takovou obyčejnou cimbálovkou, jeho hudba má mnoho stylových přesahů a příměsí, což dokazuje i na kolekci "Pozdraveno budiž světlo". Nabízí na něm novinky i starší písně s tematikou zimy a Vánoc a při jejich poslechu musí být každému jasné, že jsou tu nejkrásnější svátky v roce.

hodnocení: 10/10

Vánoce jsou v dnešní době pro mnohé symbolem chaosu, napěchovaných nákupních center, přemírou reklam v televizích lákajících ke koupi zboží, finančních institucí nabízejících půjčky za rozumné úroky a jejich pravý smysl se tak nějak vytrácí. Pomoci ho znovu nalézt může také nové album Hradišťanu "Pozdraveno budiž světlo". Následovník skvělé poslední studiovky "Vteřiny křehké" není ale novinkou v pravém slova smyslu. Mimo pěti dosud nevydaných písní obsahuje totiž i skladby, které se objevily na předcházejících vánočních i nevánočních projektech Hradišťanu. Deska se nevěnuje zdaleka jenom Vánocům, ale zimní době jako takové, dlouhým večerům, atmosféře a náladám. Ty nejsou v žádném případě jednotvárné, ale naopak pěkně barevné, různé. Samozřejmě nechybí spousta lidových koled, které ale dostaly ohromnou péči v podobě nových aranží a úprav, na kterých se podílel primáš souboru Jiří Pavlica. Jeho sólový hlas tu není tolik slyšet jako na jiných nahrávkách Hradišťanu, ale při poslechu špičkových českých (nejen) chrámových sborů a roztomilých dětí ze souboru Hradišťánek zpívajících "Maria Panna" nebo v refrénech sekundujících během známé "Štědrej večer nastal" si tento fakt ani neuvědomíte. Slovácký komorní orchestr a Filharmonie Brno nabídnou přesah do vážné hudby, ale vše se drží v rozumných mantinelech písní nabízejících vánoční pohodu, a jak už je v případě Hradišťanu zvykem, i zamyšlení. Na kompilaci je vidět, že skladby nebyly k sobě vybrány nějakým překotným způsobem, aby působily jako slepenec, ale pěkně promyšleně, aby dramaturgie desky docílila správného výsledku. Pavlica měl v tomto směru jednodušší úlohu, protože kvalita tvorby Hradišťanu je stále velmi vysoká a v tomto směru tudíž nehrozila žádná možnost zásadního pochybení. Hlavním poselstvím desky je světlo, pocit naděje. "Symbol světla patří k těm nejsilnějším a nejživotodárnějším, neboť světlo ve tmě svítí a tma jej nepohltí. Rok co rok se těšíme na adventní a vánoční čas naděje a zrození nového života, čas příchodu betlémského světla. Člověk bytostně touží po této symbolice a napříč staletími svou touhu vyjadřuje skrze umění, včetně umění hudebního v nejrozličnějších podobách," říká ve sleevenote alba sám Pavlica.

Vánoce by měly být obdobím, kdy se lidé navzájem potkávají, dělají si radost a tráví spolu dobu pokoje, odpočinku a radosti. Poslech vánoční desky Hradišťanu tento pocit jen umocní. Hladí, ale neukolébá. Naopak postrčí k zamyšlení se nad pravým smyslem a způsobem trávení těchto svátků způsobem nenásilným, podprahovým. A ten umí dělat divy.

×