Beránci a vlci - Jan Hocek - http://jazzport.cz

Beránci a vlci and Jitka Šuranská and Marian Friedl

Beránci a vlci
CD € 12.09
WAV+mp3 € 8.05

Když beránci a vlci v hudbě jedno jsou…

Když jsem tady vloni recenzoval album tria Jitky Šuranské, měl jsem značné výhrady vůči jejímu vokálnímu projevu. Nový projekt „BERÁNCI A VLCI“, na kterém se podílela, naštěstí dopadl skvostně. Nechci, aby to vyznělo krutě, ale stalo se tak i kvůli tomu, že zpěv Šuranské je tady upozaděn (a samostatně zazní jen v posledním tracku). Ale jako instrumentalistka (housle), a společně s hlavním hybatelem projektu, skladatelem a kontrabasistou Marianem Friedlem také v roli sběrače a objevitele folklóru, je obdivuhodná. Album „Beránci a vlci“ vyšlo na značce Indies Scope.

„Tématem alba Beránci a vlci je putování pohraničím, liminálním prostorem, v němž jedno prostupuje druhé. Tady mizí ostrost hranic mezi teď a kdysi, mezi životem a smrtí, beránky a vlky, veselým a smutným, mezi pozitivním a negativním. Ačkoli nás totiž hranice všudypřítomně obklopují a na první pohled zřetelně vymezují například černou od bílé, jakmile se přiblížíme ke styčné ploše dvou protikladů, zjistíme, že svět je právě zde mnohem barevnější, než jsme čekali.“ Tak se vyjádřil Marian Friedl, duch projektu, který vedle kontrabasu hraje znamenitým způsobem na koncovku, cimbál, pastýřskou píšťalu, bačovskou trúbu a zpívá. Jde o vskutku unikátní setkání čtyř hudebních souborů, jež různými způsoby interpretují tradiční písně Moravy. Vedle již zmíněného tria Jitky Šuranské, kam ještě patří výtečný mandolinista Martin Krajíček, na albu účinkují desetičlenný slovácký Ženský sbor z Kudlovic, mužské uskupení RukyNaDudy z Frenštátu pod Radhoštěm, jenž obnovuje a zachovává archaické styly hry na zapomenuté hudební nástroje z oblasti Beskyd, a volné uskupení jazzových hudebníků Sdružení nezávislých jazzmanů. Na albu jsou slyšet slovenští instrumentalisté, houslista Stano Palúch (trio Pacora) a kytarista Michal Matejka (známý též ze scény volné improvizace), dále bubeník Václav Pálka (Libor Šmoldas Organ Trio) a tři členové severomoravského Ostrich Quartet – saxofonista Štěpán Flagar, bubeník Michal Wierzgoń a Martin Kocián (kontrabas).

Více než sedmapadesátiminutové album se 13 písněmi je protkáno zvuky nejrůznějších píšťal a fujar, za něž by se nemusel stydět ani Stivín, výraznými gajdami, které zahušťují spodek hutnými drony, šťavnatými smyčci, které minimalisticky tepou nebo vyrazí k sólové zteči. Dřevný folklór v podání tradičních muzikantů a hlavně zpěváků se tady kongeniálně snoubí s folkovými a především jazzovými prvky. Všechny tracky na sebe bezprostředně navazují, takže vzniká dojem jakési ethno-jazzové svity. Pozoruhodná je zde role el.kytary; v dramaticky pojaté zbojnické písni „Jedě furman“ neobvyklou zvukovou barevnost dokonce rozdrásá až hendrixovský atak! Další zvláštnůstkou je tu neobvyklá adaptace slavné balady „Aj, starala se“, která je na rozdíl od Hutkovy pomalé verze (na legendární desce „Vandrovali hudci“) svižná a řízná, ochucená o africké názvuky djembe a mandoliny. Ovšem najazzlá chuť na albu převládá. Stivínovy výlety do srdce folklóru naplno evokuje „Beskydský chameleon“, cele autorský vklad Friedlův; ten tady exceluje v sólovém partu na koncovku. V závěrečných dvou písních se pak aktéři projeví skutečně naplno. Titulní „Beránci a vlci“ sice zpořátku až příliš připomínají Pavlicu s Hradišťanem, ale posléze dochází ke gradaci zvukové naléhavosti, tvořené kontrapunktem smyčcových souzvuků a píšťal, a také hutnou rytmikou i závěrečným mužským sborem. Jazzůvka. A „Svatební“ je dialogem dvou žen, vyznívá optimisticky a zdobí ji hard-bopové houslové sólo.

Příjemné, milé i vzrušující album…

zvuk 95% obal, booklet 100% hudba 80% 92% Overall Score   Jann Hocek http://jazzport.cz/2017/06/15/kdyz-beranci-vlci-hudbe-jedno-jsou/

×