Supay - Jiří Karban - kultura21.cz

Čankišou

Supay
WAV+mp3 € 8.05

Čankišou: originální výzva k tanci

Brněnská kapela Čankišou existuje šestnáct let, aktuálně vydává šesté album s názvem Supay. Skalní fanoušci i prvoposluchači budou překvapeni. A nejenom proto, že nahrávka má mimořádně povedený zvuk.

Podivná kapela, která umí obveselit, ale i znejistit. Když si přečtete sdělení na zadní straně bookletu, dozvíte se, že deset písní je věnováno nebezpečným bytostem. Supayové totiž lační po lidském utrpení – fyzickém i psychickém, a jak říkal jeden šaman – doslova nás dojí a přetvářejí náš svět. Jak se jim ubránit? Prostě jim nevyrábět potravu. Jako základní idea – úžasné!

Popravdě řečeno, nejnovější album úspěšné hudební formace je trochu jiné žrádlo. Kdo neslyšel, neuvěří. Předem upozorňuji: bude vám horko. Vypadá to, že žánrové zařazení do škatulky „world music“ je této kapele jaksi těsné. Doba zhrubla a muzikanti reagují po svém.

Na první poslech je zřejmé, že cizokrajné inspirace ustoupily důrazům, které uvítají uši alternativních rockerů. Hudební stránka je „nakrmena“ bigbítovou energií, kterou vytváří nejen skvělá rytmika, ale i melodické linky dechových nástrojů. Poučenější posluchač se v některých momentech neubrání vzpomínkám na jiné kapely, třeba Už jsme doma či Krásné nové stroje. Čankišou se tímto albem (možná jen intuitivně) hlásí k tuzemské nové vlně a částečně k avantgardním výbojům brněnské scény osmdesátých let.

Leckteří prvoposluchači nebudou asi zkoumat kořeny a (ne)nápadné inspirační zdroje. Ti půjdou po tom, co k nim kapela vysílá. A to je… výzva k tanci. Bez ohledu na rychlost jednotlivých skladeb je pořád důvod k pohybu. Někdy si připadáte jako v rychlém voze při průjezdu velkoměstem, jindy zase plápoláte v exotickém regionu ve změněném stavu vědomí; nálady se střídají a je to příjemné. Čankišou vás nasytí minimalistickými motivy, překvapivými střihy i legráckami. Například v písni Korobori se dostane ke slovu foukací harmonika, což znamená, že by na vás měl sednout bluesový smutek, jenže záhy se objeví „kovbojské“ banjo a zasvítí slunce, naděje.

A tak si řeknete, že sedmihlavá kapela (ve studiu posílená třemi hosty) má originální nápady a hlavně obrovský smysl pro humor. Tato vlastnost je ostatně korunována hravým jazykem písňových textů v podání zpěváka Karla Heřmana. Jeho „domorodý“ projev zasluhuje speciální ocenění. O čem se tu vlastně zpívá, to nemusíme přesně vědět, stačí tušit. Tím chci říct, že tento koncept zapadá do nejistot současnosti. Nikdy nevíte, co a jak…

Hodnocení: 90 %

Jiří Karban

×