Miláček slunce - Antonín Kocábek - Headliner

Miláček slunce
CD € 11.49
LP € 14.52
WAV+mp3 € 8.05

Copak se asi děje v podzemí?

Celkem desáté album si brněnský výkvět domácího alternativního rocku dal jako dárek k patnáctým narozeninám. Zachovává to nejlepší z minulosti, ale ještě naštěstí neupadlo do rutiny a nezačalo se bát nevyzkoušeného. Právě nenápadné hledačství v kombinaci se vstřícnými melodiemi a nadprůměrnými texty, je jeho devizou.

Na písničkách kapely Květy se dobře testuje, kdo vnímá hudbu konzumně a má rád své jistoty, a kdo je naopak otevřený vůči všemu novému i překračování zavedených hranic. A kdo potřebuje v hudbě imaginaci víc než naplňování schémat. Nová nahrávka v tom jde ještě dál než její předchůdci a dá se předpokládat, že pro první skupinu bude tím hůře akceptovatelná. „Český klub německých ovčáků a vítěz poháru vítězů pohárů.“ Martin Kyšperský si nepřestává hrát se slovy, provokovat svou i posluchačovu fantazii a poeticky zpracovávat další a další všednodenní postřehy i snové představy. A i tam, kde skupina až příliš loví ve své minulosti (Kupříkladu Syn nebezpečně připomíná starší Děti ze stanice Bullerbyn), text zajišťuje výsledku výjimečnost.

Ač se to už nezdálo pravděpodobné, oproti tři roky staré kolekci Bílé včely je novinka opět o něco zvukově i instrumentálně pestřejší. Jako by se programově vyhýbala tomu, co jiní upachtěně kopírují od zahraničních vzorů. Za divoké finále skladby V jezeře mléka a mlhy by se kupříkladu naopak nemuseli stydět ani Sonic Youth a Kočičí dům navzdory absenci éterické zpěvačky za sebou nechává to nejlepší z triphopu. Propojení tradičních nástrojů a invenční použití elektroniky pak vyráží dech svou přirozeností.

Květy Miláčkem slunce zůstávají na dříve dosaženém vrcholu, v některých případech lezou na jeho vyvýšeniny, a potvrzují, že i ve studiu dokáží konkurovat své vlastní koncertní výjimečnosti. Zároveň ovšem přinášejí i neobyčejně poetickou výpověď o současnosti, zprávu o dnešní době pro příští generace. Zprávu, která spíše než stárnout, bude časem jen zrát.

4/5

×