Winna - Veronika Vlachová - kulturissimo.cz

Tara Fuki

Winna
CD € 12.09

Winna od Tara Fuki: Žensky jemné zvukové líčení pozemského světa bez hranicDvojice Tara Fuki si už ve svých začátcích minimalisticky vystačila pouze se dvěma violoncelly a dvěma hlasy, které v každém taktu povyšovala na součást instrumentální výbavy. Tak relativně málo jí stačilo k tomu, aby v roce 2001 pozitivně uchvátila veřejnost s debutem Piosenki do snu. Na svém pátém albu se po několika experimentech s elektronikou a hosty vrací zpět ke svým komorním kořenům. Winna je o pocitech, souladu, náladách a vybroušených slovech, které se protkávají se zrale sladkými zvuky violoncell.

Hlas Doroty Barové vypráví příběhy v polštině. A té se až na jednu skladbu ostentativně drží i na desce Winna. Přesto s touto narativní interpretací mohou sympatizovat i neznalci tohoto slovanského jazyka. Atmosféru příběhu přibližuje způsob i naléhavost zpěvu, doprovod strunných nástrojů a citlivé až jemné aranže, které jsou spíše zvukovým líčením pozemského světa bez hranic, nebo naopak rozvernější zhudebnění částí kompozic (Nie mow, ze nie).

Tara Fuki se jako ženské duo nechává při komponování unášet vlastními prožitky, zkušenostmi i mateřskými zážitky, které otiskují do své tvorby. Proto jsou možná jejich opusy tak nelehce uchopitelné a nezařaditelné. S jejich žánrovým nevyhrazením už bojovala Akademie hudby a za debut je ocenila jako Objev roku v alternativní hudbě a o šest let později si dvojice odnesla sošku Anděla za kategorii World music. A Winna je opět zhudebněnou sbírkou příběhů plné žensky intuitivních i precizně poskládaných tónů, vzdechů, neartikulovaných vokálů a nejrůznějších zvukových kouzel violoncell. Zcela koncepční výjimku tvoří báseň od polského básníka Krzysztofa Kamila Baczynského, kterou Dorota Bárová a Andrea Konstankiewicz zhudebnily pod názvem Anna. Překvapují i českým textem v písni Závrať, který jim sluší zrovna tak jako zvukově hřejivější jazyk našich sousedů.

Páté album Tara Fuki dokazuje stálost dvojice v představě o vlastní tvorbě, což paradoxně vyvolává přesnější přehled o jejich zařazení, i když se do žádných žánrových škatulek nehodí. A pomyslný návrat k minimalistickému konceptu neubírá na jejich hudební kráse. Dává posluchači prostor soustředit se na komorní zvuk, plné ženské hlasy v jakémkoliv detailu i postupně ukrajovat intimní atmosféru, která je ještě výrazněji umocněna na jejich živém koncertě. Speciální vystoupení k vydání alba se bude konat 21. ledna v pražském Divadle Archa, kam přislíbila účast Aneta Langerová.

90% Recenze | Veronika Vlachová | 10.12.2014

×