Mezi lopatky - Jan Willem Broek - caleidoscoop (NL)

Kieslowski

Mezi lopatky
CD € 12.09
LP € 16.14
WAV+mp3 € 8.05

Ik blijf het roepen, in de woestijn van het muzikale landschap, maar uit Tsjechië komt zo ontzettend veel mooie en bijzondere muziek. En dat van underground muziek tot de meer populaire en klassieke genres. Het is ook een voorrecht dat ik al zo’n 20 jaar muziek uit dat land mag recenseren en dan met name van het Indies (Scope) label. Dat is toch wel een hofleverancier van al die fraaie, uiteenlopende muziek. Sinds 2012 maakt ook de groep Kieslowski deel uit van deze prestigieuze stal. Deze bestaat uit zangeres en keyboardspeelster Marie Kieslowski, ofwel Marie Šedivá voorheen van Definitivní Ententýk, plus zanger/gitarist David Kryštof Pomahač (ex Bez Peří, Houpací Koně, Lucrecia, Weki). Ze hebben inmiddels al twee ingetogen albums uitgebracht vol folk, folkrock, chansons en softpop, die zacht als zijde maar diep en gevarieerd als het leven zelf zijn.
Hun derde cd Mezi Lopatky, hetgeen “tussen de schouderbladen” betekent, is nu een feit. Ze krijgen hierbij steun op bas, gitaar, percussie, synthesizer en het productionele vlak van niemand minder dan Jan P. Muchow, van onder andere de legendarische band The Ecstasy Of Saint Theresa. De sound van het duo krijgt ook meteen meer body, zonder dat het de intieme sfeer van voorheen verliest. Ze brengen heerlijk herfstige songs, die een prachtig palet vormen als pas gevallen bladeren. De zang, veelal samenzang, wordt stemmig omlijst door de indierock, folk en licht elektronische muziek. Zonder dat je de teksten verstaat, weten ze je toch te grijpen, doordat ze de zang heel mooi inbedden in het instrumentarium. Qua referenties moet je het ergens zoeken tussen Never Sol, The American Analog Set, Pinback, Styrofoam en Azure Ray, maar dan met een typisch Tsjechisch sausje. Het is een wonderschoon en innemend album geworden.

Jan Willem Broek

×