Bueno - Milan Tesař - www.proglas.cz

Jiří Vedral

Bueno
CD € 8.56

Jiří Vedral: Bueno

Jiří Vedral je muzikant s letitou zkušeností v žánru world music. Ve skupině Muziga se věnuje velmi zajímavým úpravám valašského folklóru, v Horské karavaně doprovází čínskou zpěvačku Feng-jün Song. Kdo by však podle názvu jeho sólového alba Bueno čekal, že půjde také o nějaké etno (třeba latinskoamerické), bude v lepším případě překvapen, v horším zklamán. Bueno je „obyčejná“ písničkářská deska s výraznou příměsí jazzu. Jazzový přídech albu dodávají hostující muzikanti v čele s klávesistou Zdeňkem Zdeňkem (mj. skupina Naima a řada dalších projektů). A právě tito hudebníci (včetně například kontrabasisty Petra Dvorského) jsou tím hlavním důvodem, proč jsem slovo „obyčejná“ v úvodním odstavci umístil do uvozovek. Především díky nim album stojí za větší pozornost. Ne že by autorské písničky Jiřího Vedrala byly špatné. Ve srovnání s propracovanými variacemi na lidové písně na albu skupiny Muziga mi však přijdou málo výrazné. Jiří Vedral umí napsat jednoduchou chytlavou melodii, což dokazuje například v jasném hitu Tíže nebo ve velmi příjemném Čajníku (zde je však jako spoluautorka uvedena Mirka Vystavělová). Ze zpěvu je však patrné, že Bueno je především odpočinkový projekt. Tíže je zazpívaná s nestrojenou ležérností, v jiných skladbách Vedral spíše skanduje než zpívá (Už se musí něco stát nebo jakoby bez zájmu odpřednášená titulní Bueno). Ve většině případů (výjimkou je třeba už zmíněný Čajník) je Vedralův hlas poměrně nevýrazný (Do tvých ran) – tedy neupoutá, ale ani od poslechu neodradí. Pokud mi někde zpěv opravdu vadí, je to v závěrečném Pádu. Příčinou je zvláštní frázování – zpěvák ve velmi pomalém tempu nepřirozeně protahuje slabiky („zveeedl“), až jsem nabyl jednoznačeného dojmu: Text Martina Fahrnera se v tomto případě prostě nepodařilo zhudebnit. V různých propagačních materiálech a v anotacích opsaných z propagačních materiálů autoři vyjmenovávali, o čem všem Jiří Vedral zpívá. Ano, golfisté, tanečnice, Karel Gott… – to je opravdu zajímavá směska. Nicméně pro vnímání alba není příliš podstatná. Já jsem se při poslechu mnohem víc soustředil na formu. Pochopil jsem, že si Jiří Vedral velmi rád hraje se slovíčky a že rád sám se sebou soutěží, kolik rýmů na které slovo vymyslí. Dokazuje to v písních Tíže (tíže, spíže, kříže, blíže, víže, níže, zdviže atd.), Do tvých ran (do tvých ran, nepoznán, v křiku vran, soucitem hnán), Když chceš být u ní (sluní, vůní, u ní, duní) nebo Na to stačím (blaze, Praze, saze, dráze). Nápad, který by v jednom případě působil vtipně a svěže, se při tolikerém opakování bohužel oposlouchá. Teď k pozitivům alba: O doprovodu jsem už mluvil. Zatímco v holé podobě by mě většina písní opravdu příliš nezaujala, jazzové aranže s nimi udělaly divy. Ze Stárnem se stal melancholický šanson, v Červáncích se prolíná jazzrock s funky, velmi příjemný doprovod má Čajník. Titulní Bueno také ve výsledku nezní špatně, i když alespoň tady bych větší než malý náznak latiny čekal. Pěkná písnička se vyklubala také z úvodní Když chceš být u ní, jejíž refrén má silné hitové ambice. A hodně se mi líbí také křehká Až se zima zeptá, jejíž text – asi nejabstraktnější z alba – považuji za jeden z nejlepších. Náladou i stylem vyjadřování mi trochu připomíná Marka Ebena (a to nejen pro jistou podobnost s jeho písní Až se zeptá ráno). Sečtu-li plusy a minusy, vychází mi, že Bueno je vlastně sympatická deska. Nijak zvlášť nevyčuhuje, na prestižní ceny asi aspirovat nebude. Přesto jsem rád, že její autor – kterého jinak znám jako výborného upravovatele lidových písní – poodhalil něco ze svého autorského šuplíku (s písničkařením Vedral kdysi začínal) a že pro tento zřejmě ztrátový projekt našel vydavatele. A když se do alba zaposloucháte opravdu pozorně, najdete mezi méně nápadnými skladbami opravdové klenoty. Jedním z nich je například Než se rozední, posmutnělá výpověď se sugestivním saxofonem Bharaty Rajnoška.

Autor: Milan Tesař, 5.8.2005, http://www.proglas.cz/index.php?id=232&case=978&text=1&PHPSESSID=47434c5f98aefbb8a104936e8ceaf214

×