My Heart Soars Like a Hawk - Karel Souček - www.hudebniknihovna.cz

Nylon Jail

My Heart Soars Like a Hawk
LP € 18.16

Mezi nejvýraznější objevy letošního roku na tuzemské hudební scéně bezesporu patří kapela Nylon Jail. Existuje už téměř tři roky, ale hlavně letos na sebe upozornila vystoupeními na festivalech, 3D koncertním turné a především debutem My Heart Soar Like a Hawk. Na něm velice organicky, nápaditě a na místní poměry celkem originálně propojuje country, nezávislý, místy až psychedelický rock a elektronickou hudbu.

Třeba hned úvodní Sun in Hell začíná jako elektrifikované country včetně zvuku foukací harmoniky a melancholické atmosféry. Postupně však přechází v rockovou skladbu a končí jako jakýsi undergroundový shluk nástrojů.

Vše se točí kolem atmosféry
Turtle Soup je podmanivou baladou, tak silný baladický duet muže a ženy jsem od Caveových Murder Ballads neslyšel. Jen Cavea nahradil Jiřin Jirák, zpěvák s podobně hlubokým hlasem, a Kylie Minogue zpívající baskytaristka Michaela Štaffová. Nejen tato skladba je vystavěna na silné, přesvědčivé a věrohodné atmosféře, kterou muzikanti postupně budují. Většinou vycházejí z dominantní akustické kytary Romana Vičíka, k níž se přidávají ostatní nástroje.

V hutné skladbě Grace se do toho muzikanti náležitě opřou, energická rocková píseň s výraznou melodií a nezbytnými prvky country. Hodně sugestivně vyznívá pomalá, ale vnitřně propracovaná a energická No way. Melodická, rytmická skladba, která podle potřeby mění náladu, tempo i rytmus, na čemž mají velkou zásluhu syntezátory.

Abscissa patří mezi další silné balady, vystavěné na akustické kytaře. Její křehkou atmosféru narušují různé elektronické zvuky, ruchy a zpětné vazby. Někdy méně, jindy více, občas i trochu zbytečně. Ale důležité je, že i dalším baladám Indian Summer nebo One Word dodávají na nevypočitatelnosti a dráždivosti. Posluchač nikdy neví, co muzikanti zase vymyslí. A že nápadů mají hodně.

Experimenty v mezích zákona
Kromě pomalejších, táhlejších skladeb jsou ve druhé polovině desky zastoupeny i ty temperamentnější. K nim patří například vygradovaná countryovka Fort H.H.G. nebo vzdušný a chytlavý song Dumb Ventriloquist. S No way největší hitovka této vyrovnané nahrávky.

Debut olomoucké partičky Nylon Jail nabízí příjemné a pohodové písničky, které jsou ale zároveň propracované a nápadité. Opírají se o silnou náladu, kombinaci akustických a elektrických nástrojů, experimenty „v mezích zákona" a nepřeslechnutelný vokál charismatického Jiřina Jiráka. Na první poslech je patrné, že kapela dělá muziku, kterou má ráda. A na výsledku je to znát.

×