My Heart Soars ... - Antonín Kocábek - tyden.cz

Nylon Jail

My Heart Soars Like a Hawk
LP € 18.16

Olomoučtí Nylon Jail o sobě říkají, že hrají "progressive country". Ta zdánlivě úsměvná škatulka ovšem nejenže vůbec není nevýstižná, ale hlavně charakterizuje základní rys kapely: nechuť se svazovat konvencemi, která hudba je ta správná či moderní, a která ta pokleslá. Propojují i zdánlivě vzdálené hudební polohy naprosto přirozeně, ale i zábavně nápaditě. A ačkoli koncertně jim přesvědčivost ještě chybí, debutové album svou suverénností i tím, jak prvotní nápad uvádí do praxe, místy až udivuje. Sympatický je i fakt, že se kapele spolu se zvukařem a producentem Ondřejem Ježkem podařilo vymést byť jen náznaky studiové sterility a udržet ve skladbách potřebnou "špinavost" i puls života.

Debut Nylon Jail je jasným příslibem.Country motivy, prvky nezávislého rocku i drobné ornamenty elektronických samplů dávají dohromady poměrně sympatickou směs. Plnou až hypnotických a rozvláčných melodií. Romantickou, jak jen "písně lesů a nekonečných prérií" mohou být, ale i medovou vláčností neméně vzdálenou od downtempové zasněnosti. A trocha rozvazbené agresivity, která oba póly občas naruší ostrým zářezem, je právě tak akorát, aby posluchač nestačil být ukolébán nebo dokonce znuděn předchozí idylkou. Jako by se na jednom místě potkali Johnny Cash a francouzští Air a občas jim do toho vstoupil Thurston Moore.

Víc než promyšlenost z nahrávky dýchá kouzlo náhody, které byla dána naprostá volnost přicházet a odcházet. Což s celým konceptem svobodomyslnosti mile konvenuje. Občas to sice zároveň znamená nebezpečnou podobnost zahraničním oblíbencům - Indian Summer nemůže nepřipomenout třeba Tindersticks, Turtle Soup zas křehké výjimky Einstürzende Neubauten - ale v té intenzivní porci emocí, o kterou se kapela s posluchači dělí, se podobná nepůvodnost nejeví jako problém. Tím je spíš zbytečná hra na světovost prostřednictvím použití angličtiny nejen v textech, ale i na veškeré popisky v bookletu.

Nylon Jail toho za krátkou dobu existence stihli opravdu hodně.Debut, nabízející cestu z nylonového vězení přecivilizované a globalizací protkané  společnosti, je zatím jen spíš jen náznakem potenciálu kapely bez potřebných zkušeností. Navíc občas s pachutí chtěné ambicióznosti. To vše by ale nemělo překrýt fakt, že je tu další jméno, které netrpí lokální upachtěností a rozhodně má v sobě sílu nalézt svou vlastní cestu.

Nejen vyzrálým a sytým hlasem frontmana pak nechají Nylon Jail vzpomenout na brněnské Swordfishtrombones, kteří před časem dobrovolně a v dobré formě vyklidili pole. A podle debutového alba se zdá, že by to uprázdněné bílé místo mohlo být brzy vcelku přirozeně zaplněno.

ANTONÍN KOCÁBEK

×