Zvěřinec - Milan Tesař - hudba.proglas.cz

Yellow Sisters and Zvěřinec

Zvěřinec
CD € 10.07

Skupina Yellow Sisters své album Zvěřinec připravila hlavně pro děti, ale dospělí se při jeho poslechu také pobaví. Vítejte ve světě plném mravenců, krtečků, cestujících hub a krokodýlů zpívajících ve stylu reggae.

Čtyřčlenná ženská skupina Yellow Sisters ukázala už na svých minulých albech, že zpěv a cappella, případně s minimem doprovodných nástrojů nemusí být nudný a akademický. K tomu, aby jejich pojetí vokální hudby znělo zábavně, postačily inspirace z Afriky a dalších exotických oblastí, kombinace češtiny, angličtiny a dalších jazyků včetně vymyšlených a především kombinace sborového zpěvu s hiphopem, etnem a dalšími styly. Albem Zvěřinec Yellow Sisters dokazují, že podobně zábavně a neotřele obstojí i na tenkém ledě současné tvorby pro děti. Natočit dětské album, které osloví malé i dospělé, nepodbízí se a obsahuje několik výrazných hitů, je totiž umění. Málokomu se to podaří. A Yellow Sisters se to povedlo. Jejich Zvěřinec považuji za bezkonkurenčně nejlepší českou desku pro děti roku 2012.

Album se skládá z písní tak různých nálad, že si na něm to své vybere snad opravdu každý. Sám například nemusím několikrát do kola poslouchat hiphopový Ninja team s výkřiky „Hustý! Krutý!“, ale je mi jasné, že určitou věkovou skupinu právě tato chytlavá „pecka“ přitáhne. Naopak puberťáci si asi nebudou opakovaně pouštět Vlaštovku, postavenou na vrstvení vokálů a kráse lidského hlasu. Úplně jiné věkové kategorii je určeno několik ukolébavek (včetně instrumentální Kalimby pro sladké usínání) a spíše starší si vychutnají narážky na Kučerovce v Houbové. Právě Houbovou pokládám za jeden z největších hitů alba, spolu s písněmi Šel jeden krokodýl (úžasná skladba vystavěna na příběhu „o ničem“) a Mravenčí (koncentrace gagů v kombinaci s radostí a čistotou zpěvu).

Album, na kterém se jako hosté podílely celé rodiny jednotlivých členek skupiny (děti i tatínkové), je plné hudebních i textových nápadů. Zmíněného „Krokodýla“ povyšuje na hit nejen styl zpěvu včetně různých hlášek, ale také použití balafonu coby jediného doprovodného nástroje. V Houbové zaujme jakoby unuděná vokální konstanta „papapadáda“. Vánoční bim bam končí nečekaným dialogem s ježurou. Krtečkova babeta (píseň Krteček je hrdina) sice „prdí a smrdí“, ale na radosti to hrdinovi neubere. A vtipné jsou i vokální hrátky se slabikami, které tvoří základní slova máma, děda, bába, teta (a také švagr a bagr!) v písni Máma.

Překvapivé je, jak takové množství nápadů, tolik legrace, tolik témat (zdaleka ne jen zvířecích) drží pohromadě. Momentů, kdy to Yellow Sisters překombinovaly, je jen pár. A vlastně jen u písně Sraz naháčů mám pochybnosti, zda ji vůbec lze pochopit bez důkladného prostudování textu v bookletu (sám jsem věděl, že naháč je také pes, ale motorku „naháč“ jsem si jako nemotorista musel dodatečně vygooglit).

Mám rád hudbu zvukově barevnou, což zpěv a cappella často nemůže splnit. Yellow Sisters to dokážou. A navíc na ploše tři čtvrtě hodiny navrstvili tolik slovních hříček a situačního humoru, že i dospělý posluchač může toto album pro děti poslouchat pořád dokola. Bod navíc pak přidávám za syrově přirozené rodinné momentky z natáčení v bookletu.

Milan Tesař

×