Zeroth - Jiří Karban - www.kultura21.cz

Luno

Zeroth
LP € 12.09

Když je ve městě tma a mlha

Představuji si, že přesně takovou hudbu si ve svém autě pouští řidič, který jede a nezná cíl. Formace Luno a její třetí disk Zeroth v sobě nesou tíseň člověka z těchto časů. Muzikanti kolem charizmatické zpěvačky Emy Brabcové se zkrátka trefili do něčeho velmi podstatného.

Skupina Luno vznikla koncem roku 2009. A protože její členové nejsou žádní začátečníci, není překvapením, že se kapela neztratila v šedém průměru. Naopak – dnes je zajímavou součástí alternativního proudu electro-rock-popu.

Frontmanku kapely si možná někteří z vás pamatují z formací Khoiba nebo Roe-Deer. Baskytarista Šmity hrál v partičce Prostitutes a jako vyhledávaný zvukař má za sebou pestrou cestu, mimochodem v této roli procestoval Evropu s Black Lips. Bubeník Jan Janečka je nepochybně zručný muzikant, proslavil se v Southpaw a vystupoval také s Glenem Hansardem. Kytarista a klávesák Martyn Starý je nejmladším členem kapely a přinesl hodně nespoutané energie.

Na albu Zeroth nehledejte klasické písničky s chytlavými refrény, ale spíše atmosféru, nálady a pocity. Luno je městská hudba. Když si tuhle kapelu pustíte do uší, můžete mít dojem, že kráčíte po mostě a pod vámi pulsuje stereotypní život. Ale pozor, nezaměňovat ho s ospalostí! Pravidelné minimalistické rytmy vám totiž na klidu nepřidají, sálá z nich těžko popsatelná nervozita. Jako by v příštím okamžiku mělo něco někde bouchnout. Ne, nemusí hned padat domy nebo obchodní centra, stačí jen, že odněkud se ozve zlý nebo zoufalý výkřik. A vy ho slyšíte třeba jako ostrou kytaru.

Muzika je tu jako odlidštěná krajina plná nevzhledných ploch a chladných budov. A taky strojů a stroječků, které pozvolna přebírají vládu. Jinou funkci má zpěv Emy Brabcové. Melancholický podmanivý vokál se táhne nad „krajinou“ jako hlas odjinud. Může vás i hypnotizovat. Záleží, jak se na něj napojíte. Asi není náhoda, že zpěvačka Ema B. se v civilu zabývá muzikoterapií. Poslouchejte opakovaně, víc, ještě víc a dojde vám to.

Luno může na někoho působit jako depkařská póza, jako zručně přetavená inspirace islandské šamanky Björk, jako… Ano, podobných nálepek lze vymyslet minimálně devět. Užitečnost alba Zeroth mohu vyjádřit ještě úplně jinak: je to ideální potrava pro samotáře. Pro duše bloumající městy zrovna ve chvílích, kdy je mlha a tma.

Jak jsem už naznačil, nic moc veselého nečekejte.

Hodnocení: 80 %
Jiří Karban