Krvavé balady - Vladimír Vlasák - MF DNES

Maraca Zimbova

Krvavé balady
CD € 8.56

lunce nezakrývá smrt v Krvavých baladách

Kapel, které pracují s odkazem národních písní, přibývá. Záleží ovšem na přístupu k tradičnímu materiálu. Hudebníci jej mohou rozsvítit nebo se v jejich rukách stane jakousi hlušinou. Společná deska zlínské kapely Maraca a hudebního projektu Zimbova, nazvaná Krvavé balady, rozhodně lidovou muziku rozsvítila. Byť vyzařuje světlo krvavě temné. Písně, vybrané z okruhu 200 méně známých moravských a slovenských balad, jsou plné životních havárií i mordů, z nichž nejdrsněji působí vražda osmi novorozenců v písni Vyše Nových Zámků. Nakonec i z nevinného názvu skladby Už slunéčko vyplyne tragická smrt nevěsty. Karamboly se v písních stávají hlavně dívkám a ženám. Logicky zde tedy zpívají Marta Vávrová a Gabriela Vermelho, zatímco muži (s výjimkou hráčky na anglický roh Kristy Hallové) obstarali doprovod. Zhostili se jej úsporně a nápaditě, bez přehnaného zdůrazňování melodií. Nevznikla ani juchavá či plačtivá hudební masa, což by byl očekávaný postup, ale velmi vzdušná muzika, plná stylových příchutí. Hudební aranžmá písní, které je ryze současné a přesto citlivé k originálům, vyrůstá spíše z křehkých opakovaných figur i z volných meziher (Vyše Nových Zámků). Skladbu I tam dolu doprovází jen lehké chvění kytarových strun a brukot basy, občas zabzučí housle. Melancholie či smutek vyvěrá z prchavých střípků tónů. Jako podpora ženským hlasům, zpívajícím bez afektu či dramatických gest, to úplně stačí. Vše spojuje pokora a vnímavost k dávným melodiím, z nichž některé pocházejí až z 16. století. A tak se píseň Išlo dievča pre vodu může jazzrockově rozhoupat, pod skladou Keď sem šel pre zelený les smí bublat nervní funkový rytmus, aniž by nahrávka působila jako samoúčelný experiment. Hudební obrazy rámuje perlivý, civilní ženský zpěv, který nepotřebuje efekty ani afekty. World music, ethno-jazz-rock, jedno jak člověk Krvavé balady nazve. Jednoznačným úspěchem je však to, že při poslechu na žádné stylové škatulky nemyslí.
Tři pecky: Vím já jeden hájíček, Už slunéčko zašlo, Ej, šandári, šandári
Hodnocení iDNES: 8 z 10
Autor: Vladimír Vlasák, MF DNES, http://show.idnes.cz/show_aktual.asp?r=zpr_kultura&c=A050726_175749_zpr_kultura_kot