Noční hlídka - Antonín Kocábek - tyden.cz

Dick O´Brass

Noční hlídka
CD € 8.56

Keltská hudba má u nás silné posluchačské zázemí a nemalou oblibou. A Dick O´Brass patří k nejlepším představitelům - ostatně založili ho bývalí členové kapely ZOO, která patřila k  tuzemským průkopníkům spojení irských, bretaňských, skotských či velšských vlivů a mainstreamového rocku. S druhým albem přišli letošní jaro šest let po eponymním debutu, a na rozdíl od jeho pojetí postaveném na cizojazyčně zpívaných tradicionálech, se zde více spoléhá na češtinu a původní tvorbu.

Obal desky Noční hlídka je možná až zbytečně nenápadný.S keltským rockem jde často ruku v ruce silný patos, romantika a pocit úniku od reality. To všechno ale Dick O´Brass na svém aktuálním albu dokázali udržet na uzdě. Vedle až popově vstřícných melodií, vynikajícího instrumentálního zázemí a neodfláknutých aranží sílu jejich písním dodávají především civilně pojaté texty, nejen řemeslně slušně zveršované, ale i s únosnou mírou všech výše jmenovaných atributů, které by mohly být schopny oslovit i širší publikum, než jen to skalní keltské. Jsou tak blíže k současnosti, než k historii se obracející Čechomor a zároveň určené přemýšlivějším a náročnějším posluchačům než má kupříkladu Divokej Bill.

Přesto i zde figuruje nemalá porce vaty, a i zde se objevují pasáže, které v lepším případě vyvolají úsměv, v horším povzdech. A paradoxně je v tomto směru ukázková titulní skladba, která je až kýčovitým výletem do oblastí, o kterých autoři textu zjevně mají jen velmi mlhavou představu. Bylo by ale škoda kvůli tomu pominout několik opravdu krásných balad a i jinak silných momentů. Vedle tradicionálů je skvělé otevření alba skladbou Jednou za sto let nebo naprosto úchvatná instrumentálka Le foret noir, dokazující, že zúčastněným nechybí citlivost a potenciál.

Dick O´Brass mají ve svých řadách i nestory tuzemské muzikantské obce.Druhé album Dick O´Brass znamená pro kapelu zjevný posun od těch, kteří jen interpretují k těm, kteří mají v zábalu oblíbené hudby chuť i něco předávat. Zatím to jsou častěji pocity a optimismus než hlubší myšlenky, ale i to není málo. A abych se obloukem vrátil k úvodu: pro ty, které keltská hudba oslovuje, je tahle nahrávka nejen doporučeníhodným artefaktem, ale i praktickou ukázkou, že se dá dělat i bez podbízivosti a pouhého revivalového přehrávaní.

×