Antologie - Milan Šefl - Týdeník rozhlas

Antologie moravské lidové hudby

Antologie CD 2 - Dolňácko I
CD € 9.06

Folklorní mapa bez bílých míst

Zdá se, že moravský folklor přežil pokus minulého režimu učinit z lidové kultury kulturu oficiální a patrně i porevoluční období odlivu zájmu veřejnosti. V posledních letech se totiž k nezpochybnitelnému bohatství lidové hudby opět obracejí posluchači bez předsudků i zástupci mladší generace. Zejména těm, kteří v širokém řečišti tradiční moravské muziky teprve začínají pátrat, je určen výjimečný projekt Antologie moravské lidové hudby, který pro vydavatelství Indies Scope připravila hudební publicistka a spolupracovnice Týdeníku Rozhlas Helena Bretfeldová.

Výpravný čtyřdiskový komplet CD shrnuje v reprezentativním průřezu nahrávky nejvýraznějších zpěváků a kapel přispívajících k uchování autentické podoby hudebních tradic svého regionu, přičemž přednost editorky dostali neškolení místní rodáci, kteří si své umění osvojili od příbuzných či vzešli z rodinných souborů. Album zasvěcené Horňácku přináší především nahrávky zpěváků Dušana Holého, Lubomíra Holého, Františka Okénky, Anny Kománkové a cimbálové muziky Martina Hrbáče. První ze dvou dílů kompilace věnovaných Dolňácku zahrnuje Uherskobrodsko, Strání a Kopanice, Uherskohradišťsko a Veselsko reprezentované například Vlastou Grycovou, muzikou Stanislava Gabriela, Hradišťanem nebo Olšavou houslisty a zpěváka Lubomíra Málka, zatímco druhý disk přibližuje Podluží a Hanácké Slovácko primášů Jury Petrů, Pavla Múčky či Strážnické cimbálové muziky Danaj. Čtvrtý nosič pak představuje Valašsko, ale i Lašsko, Zlínsko a Luhačovské Zálesí, mezi zastoupenými umělci jsou cimbálovky Soláň, Jasénka, Kotár i zpěváci Jarmila Šuláková a František Segrado.

Každé z cédéček pečlivé edice sestavené z dříve vydaných, ale mnohdy již obtížně dostupných skladeb je uloženo v papírovém digipacku a vybaveno precizním bukletem s nástinem historie každého z regionů i profily jeho klíčových osobností. Alba můžete zakoupit samostatně, nebo si počkat na jejich souborné vydání v kartonovém boxu, které by mělo být k dostání v prvních měsících nového roku.

Milan Šefl

×