Roztoky - Antoník Kocábek - Týden.cz

Schodiště and Nahoru po schodišti dolů band

Roztoky

Šesté řadové album bandu, jehož kořeny sahají až do roku 1983, konečně trochu rehabilituje koncertní potenciál poslední doby. Když totiž v historii kapely v roce 2005 došlo k odchodu dvou výrazných členů a zkrácení názvu z původního Nahoru po schodišti dolů bandu, znamenala tato zdánlivě kosmetická změna  poměrně dost výrazný zásek do "výkonnostní formy". Odrazilo se to pak i na minulé desce Tanec, která v diskografii kapely patří k tomu nejslabšímu a vatovité vycpávky na ní převažují nad světlejšími místy  v podobě vynikající V Praze 7.

Roztoky mají mnohovýznamový obal. Naštěstí sestavu před třemi lety posílila mladá bubenice Pavla Táboříková, která byla přesně tím impulsem, který tenhle mix ska, šramlu, pub-rocku a bigbítových kupletů opět nakopnul, a zbytek sestavy, často o generaci starších pánů, donutil se rozpomenout na někdejší výkony. Schodišti to na koncertech zase šlape a je dobře, že se to projevilo i na novém materiálu. A jestliže profil kapely na Bandzone jako "podobné interprety" nabízí Znouzectnost, Jiřího Schmitzera a Xindla X, je to poměrně přesné nasměrování.

Nová tvorba pochopitelně nepřináší nic progresivního či novátorského, ale solidně navazuje na to, co již bylo začato, tedy klade důraz na písničku a hořkosladké spojení  hudby a textů. Opět tu nechybějí silné slogany i vstřícné nápěvy, a ačkoliv se nikdo netají tím, že jde primárně o relax, textová sdělení nabídnou vedle sarkastických postřehů i témata k zamyšlení. Což neznamená, že tu nejsou i přihlouplé odrhovačky typu "maha-maha-yamaha" či veršové perly "husu/pusu" nebo "polí/holí" působící, jako by  vznikly před zavírací hodinou.  Produkčně si tak kapela ohlídala hudební složku, která nabízí vedle řady aranžérských nápadů i skutečně vypiplaný zvuk, a výsledek, kde má vše své místo, ale bohužel podobnou péči nevěnovala textům, kde by občas stálo za to škrtat a přepisovat a občas autora upozornit, že (u pomalejších kusů) je toho patosu někde až moc.

Schodiště je parta téměř třígenerační.Celkově se ale kapele podařilo přihodit do diskografie solidní titul, který k letitým hitům Beze vší poezie nebo  Ze zvyku přidává několik zápisů "do zlatého fondu" v podobě skladeb Nebudu nebo Stařena. A jestliže v první polovině alba se vyskytují ještě rozpačitá místa, jak ukazuje ta druhá, kde řízné, hybné  a vstřícné písně doplňují i vážnější a volnější Sázava nebo Saky paky, je tu zase důvod, aby kromě pamětníků  a letitých fanoušků kapela začala zase zajímat i nové posluchače.

×