Neslýchané - Karel Souček - www.golias.cz

Neslýchané (CD+DVD)

Kapela Traband je známá svým věčným experimentováním. Nebojí se měnit své stylové zaměření, muzikanty, celkové vyznění ani nástroje. Po minulém, lyričtějším albu Domasa na novince Neslýchané skupina opět přitvrdila, přiklonila se k rocku a i tematicky se vrátila domů.
    Ale ať kapela natočí desku v rockovém, folkovém, dechno-pubovém nebo cirkusovém stylu, pořád je to Traband. Frontman Jarda Svoboda totiž umí napsat silnou písničku s výraznou melodií, nápaditou rytmikou a nosným refrénem a přesně vybrat nástroje a udělat aranže, které se pro ni hodí. Pak už je úplně jedno, do jakého stylového kabátu ji oblékne.
     A tak i na albu Neslýchané je tucet výrazných písní, které spojují hitové ambice s potenciálem hned tak se neoposlouchat. Desku otevírá ladění rádia a kapela ho naladí opravdu dobře. Hned úvodní Moji učitelé je průrazným hitem, melodickým, nápaditým, vtipným, s vynikajícími aranžemi, v nichž se propojují kytary, harmonium, bicí či pro Traband typická tuba.
   Houpavý rytmus zdobí Takovou ženskou, pražskou variaci na příběh Bonnie a Clyde. Princezna Lada představuje sociální (v dobrém slova smyslu) baladu o lidské svobodě, Takovej pán temperamentní, naléhavou skladbu, která se od diska přes šraml dostane až k jazzu. Navíc v ní Jana Kaplanová-Modráčková již poněkolikáté dokázala, jak výbornou zpěvačkou je.
     Melancholickou oslavu malých obchůdků a jejich prodavaček přináší song Paní z koloniálu, v jehož závěru se formace punkově vyřádí. Syrový Vetřelec navozuje hororovou atmosféru, Romeo a Julie po deseti letech je smutnou, ale ze života přesně odpozorovanou baladou.
     Celá deska vlastně vychází z reálného života. Své příběhy zaplnil Jarda Svoboda lidmi z masa a kostí, lidmi, které běžně potkáváme na ulici. Bývalými učiteli, bezdomovci, obětavou prodavačkou, unavenými manželi, podivnými staříky, Romy, osamělým posluchačem rádia. Proto jsou nám jeho texty tolik známé, blízké. Textař navíc dokáže tyto postavy stručně, jasně a výstižně charakterizovat, přidat jejich osud či alespoň příběh a ještě zvládá nápadité rýmy a navození silné atmosféry.
    CD je doplněno unikátním DVD, na němž jsou známé trabandovské písně přetlumočeny do znakového jazyka a natočeny v podobě videoklipů. O záslužnosti tohoto projektu nemá cenu diskutovat, ale navíc je i vizuálně dokonalý. Nabízí totiž úchvatné divadlo s vynikajícími hereckými a tanečními výkony, skvělou choreografií, scénou i nasvícením. Radost sledovat. A CD radost poslouchat.

Hodnocení: 4 hvězdičky – dobře naladěné rádio

Karel Souček

×