Aftertaste - Honza Balušek - musicserver.cz

Swordfishtrombones

Aftertaste

Pachuť světovosti

Nejen v lásce a vztazích obecně vždy musí platit, že první dojem je nejdůležitější. Člověku pak klidně může mezi prsty proklouznout třeba i největší láska jeho života. Například jsem si kdysi zafixoval, že Sworfishtrombones jsou neposlouchatelná alternativa. Nové album "Aftertaste" loví však v úplně jiných vodách.

I otevření posluchači mají občas předsudky. Uznávám, že kvůli názvu jsem dlouho odolával třeba Obří broskvi, přičemž se nakonec jejich album "Potápěči" zařadilo mezi mé nejvíce oblíbené domácí nahrávky. "Aftertaste" Swordfishtrombones má se zmíněnou broskví deskou společného hybatele v pozadí, jímž je producent Dušan Neuwerth. Ten stál i za jejich minulým albem "Blood And Milk", na novince ale dostal mnohem větší prostor a možnosti přetvořit písničky k obrazu svému. A pokud stejně jako já máte rádi jeho vycizelovaný zvuk a aranže, bude vás deska bavit.
Swordfishtrombones na novince znějí jako melancholický (a občas i veselý) mix The xx, The Killers, The Strokes a dalších The kapel, obohacených o vzletné refrény a někde v pozadí dokreslující elektroniku. Na rozdíl od zmíněných skupin jsou i více písničkářštější. Pravým pokladem se pro nahrávku ale stalo angažování Olgy z Obří broskve (aby se kruh uzavřel...), která svým zpěvem dokresluje některé skladby a pro mě jednoznačně největší perlu "All But Unseen Beauty" proměnila v regulérní duet.

CD stopa: Cédéčko obsahuje už nyní ne příliš častou datovou stopu. Kromě videoklipu k písničce "Dandy" v ní najdete i téměř hodinový dokument, který převážně rozhovory se členy kapely pokrývá celou jejich historii od založení po nahrávání písniček, které se nakonec objevily na "Aftertaste". Škoda jen, že obojí je v téměř nekoukatelné obrazové kvalitě, ovšem na CD by se více dat prostě nevešlo. Informační hodnotu má dokument ale velkou, hlavně po lidi, kteří Swordfishtrombones předtím neznali. Tedy třeba i pro autora této recenze.

SFT v podobě "Aftertaste" chtěli natočit nadčasovou desku, což se jim bezezbytku podařilo. Stejně tak ale vytvořili i nahrávku, která je moderní. Škoda tak pouhých devíti skladeb a půlhodinové stopáže. A taky toho, že se kapela i po vydání desky nachází spíše ve stavu hibernace než její aktivní podpory. Protože tohle album bude určitě patřit k těm mým letošním nejoblíbenějším. A třeba i vašim. Když stejně jako já překousnete ten název...

8/10

Honza Balušek

×