Hu - Milan Šefl - Týdeník rozhlas

Dva

Hu

Hu, ti Dva jsou pořád lepší!

Na svém facebookovém profilu mají tisíce přátel z nejrůznějších koutů světa. Za čtyři roky existence hráli skoro v celé Evropě a v létě navíc i na ostrově Reunion v Indickém oceánu. Jejich skladby uspěly v prestižní evropské World Music Charts a jednu z nich si pro svůj reklamní spot vybrala společnost Deutsche Telekom. Živě doprovázejí němé filmy, skládají hudbu pro divadelní představení, počítačové hry i animované a dokumentární filmy... To vše platí pro pardubické partnerské duo Dva neslýchaně kreativně propojující elektroniku s akustickými nástroji a – neméně originálně – píšící písně ve fiktivních jazycích. Nyní je na trhu jejich novinka Hu (vydavatel Indies Scope Records).

Dva mají neobyčejné nápady... Své nové album pokřtí 2. listopadu v pražském Paláci AkropolisZatímco předchozí a průlomová deska Fonók rozvíjela vtipný koncept „sebraného“ folkloru neexistujících národů, na nové album zpěvačka a hráčka na dechové nástroje Bára Kratochvílová a beatboxer, kytarista a konstruktér zvukových smyček Jan Kratochvíl natáčející opět za asistence berlínského producenta Jayropea zařadili „třináct písní zaslechnutých na třinácti neexistujících rozhlasových stanicích“.  Jak známo, v rádiu se hraje povětšinou pop, tudíž i valná část čerstvého studiového projektu někdejších členů alternativní divadelní scény Dno se nese ve svižném a místy až nezávazně veselém tempu. Oproti Fonóku je mnohem častější využití samplů, v hudbě manželů Kratochvílových výhradně vlastních „terénních“ nahrávek, pořízených jak na Balkáně či v tropech, tak v okolí chalupy nad dnes již vylidněnou podještědskou vsí Padouchov, kde se nalézá jejich „basic“ domácí studio – stařičký mixážní pult vyřazený kdysi z inventáře Svobodné Evropy si tak musel poradit s vřeštěním opic, bučením krav či bzukotem čmeláka.

Písně Dvou jsou mezinárodně srozumitelné nejen díky fiktivní mluvě, s níž pracují a která tak rafinovaně připomíná jazyky, jimiž se denně dorozumívají miliony lidí, oslovují i jaksi „technologicky“, ideou kráčející s duchem doby, v níž kvalitní hudbu může vytvářet prakticky kdokoli s výkonným počítačem a neotřelými nápady. „HuDva budoucnosti“ – charakterizují neskromně své nové album jeho protagonisté... Dost možná.

Milan Šefl

×