A gathering ... - Jiří Moravčík - www.world-music.cz

UNITE

A Gathering Of Strangers
CD € 14.52
MP3 € 9.57

Hořkosladké staré písně o exilu, stěhování a opouštění domova radikálně předělané Timem Whelanem a Hamidem Mantu ze skupiny Transglobal Underground ve spolupráci s celou řadou hudebníků z Evropy. Českou republiku reprezentují producent Side9000, v Praze domestikovaný zpěvák Bourama Badji ze Senegalu a osud Voskovce & Wericha.

Převaha hostů z východní Evropy a přítomnost anglických a irských folkařů v UNITE má své vysvětlení: na dvanáct let staré album Rejoice, Rejoice Transglobal Underground přizvali maďarské romské muzikanty vedené cimbalistou Kalmanem Baloghem a na východ od Londýna zajíždějí víc než často; nedávno se také zúčastnili natáčení debutu Imagined Village stejnojmenné přelomové skupiny anglické folkové scény, v níž Simon Emmerson, Martin Carthy, Eliza Carthy a další její uctívaní protagonisté vzali v úvahu multikulturní prostředí současné Anglie a moderní technologie. Tradiční skladby tak po boku akustických folkařů hrají elektroprogramátoři s Asiaty.

Tím ale paralela UNITE s Imagined Village i domovskými Transglobal končí, alespoň co se týká studiové práce. Whelanem a Mantu zvolená koncepce totiž stojí na svobodném rozhodnutí oslovených osobností jak přistoupit ke skladbám, které jim poslali domů e-mailem. Na turné s Transglobal je objevovali v knihovnách, archívech, u nezávislých labelů nebo brouzdáním po internetu a na místo toho, aby dali společně  hlavy dohromady, vše probíhalo na dálku. Dvojice už jen všechno doladila a dotáhla do konce tu víc, tu méně zásadními programátorskými vstupy.

Bulharské zpěvačky The Perunika Trio žijí v Londýně a patří jim jedna z nejpovedenějších skladeb I Hey You Shepherd v níž hutný elektrozvuk a typické ječivé hlasy doplňují hráč na niněru a bubeníci z dánské skupiny Valravn.

Jim Moray, přezdívaný Maršál zvuků, patří k nejvěhlasnějším elektro reformátorům anglické tradice. Jediný se také vzepřel zadání: původně nabídnutou skladbu od Ewana MacColla vyměnil vynikající zpěvák za osobně vybranou baladu Lisabon. S vědomím neformálního přístupu ji s bubeníkem Andy Ramsayem (Stereolab) ale doplnili o maďarský verbovní lament Ördöngösfüzes Katanadalok a Nóri Kovács, zpěvačku budapešťské elektroskupiny Balkan Fanatik. Kupodivu to nedopadlo špatně, zdaleka lépe než v dubu Away To A Stranger, už celém v režii Maďarů. Nad rámec běžnosti nesahá ani Yanka Rupkina v prosebné motlitbě za nemocné rodiče Keranka: až příliš si totiž tahle legendární bulharská zpěvačka nerozumí s tanečními beaty. Irský písničkář Martin Furey zdaleka víc, pokud do hry ovšem dost nepochopitelně nevstoupí polský hrdelní zpěvák Bartłomiej Pałyga a Bourama Badji v jazyce mandinka; pak se výborná a v Anglii velmi oblíbená skladba Van Dieman´s Land (doporučená dokonce samotnými Copper Family, rozuměj, ikonami anglického folku) rozpadne na kusy. Zbytečně.

Když Whelan oslovil zpěváka Stuarta Staplese, uvedl ho prý do rozpaků; s tradicí ani folkem se ve své mateřské skupině Tindersticks moc nezaobírá.  Osmdesát let starou hornickou píseň The Miner´s Dream Of Home výsostný melanchonik Staples za doprovodu vyhledávaného anglického kytaristy Simona J Alpina a mužského sboru proto přeonačil ve vtahující kabaretní song blízký Kurtu Weillovi a jeden z vrcholů alba.  Hledejme tam také I Have Sold My Friend od Village Kollektiv (boční projekt členů polských skupin Warsaw Village Band, Masala, Stara Lipa a Swoja Droga, věnujících se unikátním vokálním lidovým formám v techno balení).

Pokud můžeme kolekci poslouchat z odstupu cizince, nedostatky s šedí zas tolik neprožíváme a možná je ani nedokážeme dostatečně dešifrovat, dojde-li ale na Voskovce & Wericha a naprostý omyl jaký z toho vzešel, mísí se vztek s otázkou: proboha proč? Výslednou pitomost to sice nenapraví, nicméně alespoň vysvětlí: “Česká republika se ukázala být nejtvrdším oříškem. Navštívili jsme ji mnohokrát, máme tam i hodně kontaktů, nikdy se nám ale nepodařilo najít skladby s tématem emigrace. Nakonec jsme narazili na dva dadaistické umělce co museli utéct před nacisty i komunisty,“ tvrdí Whelan. S kolegou ho nejvíc zaujala politická agitka Devět deset o „krizi a státních zaměstnancích co nemají na žvanec“. Hlasy komiků nasamplovali do vlastnoručního elektrodubu a vyloženě si řekli o posměch. Ne z úcty k V & W, to protože stvořili blábol. A aby toho nebylo málo, napsali ještě Against The Storm z níž slyšíme rádiový  proslov V & W k národu. Whelan ji poslal do Prahy dubsteppers Side9000 a vás obestírá trapnost. Lze se jen ptát, když už se Transglobal Underground neustále chlubí českými kamarády, proč je někdo z nich nepraštil přes ruce.

To mezinárodní společenství Autopsia & Achtar (zaseklé prý občas také v Praze) s moravskou lidovou Hudci („vandrovali hudci, dva švarní mládenci“) určitě nejednoho stařečka rozezlí směsí Charlese Ivese, Ministry a temnoty, ale autorskou originalitu mu nikdo neupře.

Jako celek album nedrží, přítomnost osobitých hudebníků a koneckonců i nápad spolu s několika zdařilými skladbami vás nicméně přinutí se k němu občas vrátit. Kvůli české stopě paradoxně ani náhodou.

×