Mater - Sebastian Kantor - www.musiczone.cz

Vladimír Godár - Mater

Ve většině případů teď napříč světem vítězí tvorba, jejíž kořeny sahají do anglofonních zemí poloviny minulého století. I většina toho, co v Čechách považujeme za naši hudbu, je v podstatě jen její napodobenina se změněnými texty. A když se už rozhodneme ubírat jiným směrem, tak obdivujeme uhrančivou hudbu severu, nebo se soukáme do barevného oblečení a objíždíme festivaly takzvané worldmusic. I proto stojí za pozornost, objeví-li se tu a tam seriózní pokus o to, vydloubat inspiraci také z naší minulosti. Kupodivu to nemusí dopadnout tak špatně, jak by nám chtěly namluvit předsudky. Autor projektu sází na jistotu zvanou Iva Bittová, na ne náhodou nejznámější český hudební pojem v zahraničí (a také ne náhodou u nás nedoceněný). Inspiruje se v literatuře Thomase Manna, Bohumila Hrabala a hlavně Jamese Joyce - slovy anglického vizionáře se pyšní skladba "Ecce Puer". Většina ze sedmi písní je dlouhých, temných a naléhavých. Hýří kostelní atmosférou, civilním duchovnem a úsporností zároveň, málokdy se pak v nich překračuje hranice kýče. Není to hudba lehce stravitelná a nehodí se pro nesoustředěný poslech. Když ji však dáme čas a prostor, můžeme v ní objevit netušenou hloubku. Podobná díla tvoří například Islanďan Jóhann Jóhannsson a sklízí za ně nadšené ohlasy na vyhlášených zahraničních serverech. "Mater" oproti němu obsahuje méně krápníků a méně ledu - je tak nějak více slovanská. A mohlo by být zajímavé sledovat, jak by si s ní ti samí recenzenti poradili. Podle mého názoru je více než konkurenceschopná. Není to nic odbytého ani jednoduše odbytelného. Na "Mater" Vladimíra Godára jsou škatulky populární hudby krátké – není mnoho možností srovnání. Buď se vám líbí, nebo ne. Dopadne na vás jako těžká deka a jde o to, zda se do ní umíte správně zabalit. Nikdy to však není bez rizika. Dokáže vám během chvíle udělat ze slunečného dne pohřeb, nebo v zápětí z funusu frašku. Nevím, co víc bychom jako důkaz kvality měli chtít.
Hodnocení: Hudba pro labužníky 6 ze 7

Autor: Sebastian Kantor, 10. 07. 2006, http://www.musiczone.cz/recenze-1501/vladimir-godar-mater

×