Data Mirage Tangram (2LP)
Mystic production / 2019
Žánry:
rockTWOGTL073
O ALBU
Švýcarské trio The Young Gods kombinující elektroniku a samply s rockovými
bicími.
The Young Gods jsou považováni za jednu z nejvlivnějších nezávislých kapel
devadesátých let. Jejich tvorba bývá často charakterizována jako hudební
mix The Doors, punku a elektroniky. Na scéně fungují už od roku 1985, na
kontě mají sedm studiových alb a tři koncertní. Mezi jejich fanoušky patří
nebo patřili mimo jiné i hudební hvězdy Mike Patton, The Edge z U2 či David
Bowie. Kapela aktuálně působí v sestavě Franz Treichler, Cesare Pizzi a
Bernard Trontin. Její dosud poslední album Data Mirage Tangram vyšlo v
únoru letošního roku.
Skladby:
1. Entre en Matiere
2. Tear Up the Red Sky
3. Figure Sans Nom
4. Moon Above
5. All My Skin Standing
6. You Gave Me a Name
7. Everythem
Rok vydání: 2019
The Young Gods po devíti letech vydali nové album. Zpěvák Franz Treichler
dokázal přesvědčit Cesareho Pizziho, který v osmdesátých letech s kapelou
natočil první dvě alba, aby se podílel na novém materiálu, který má blíž k
deskám Only Heaven a Super Nature, byť nechybějí agresivní zvuk kytary a
temné bubny, upomínající rané dravé písně – nejzřetelnější je to v refrénu
Tear Up The Red Sky a v druhé polovině All My Skin Standing. Většinou však
rockový drive nevystupuje na povrch a energie zůstává vespod, což však
nebrání udržení napětí, jak ukazuje tlumené závěrečné Everythem. Album taky
není písňové, nabízí se sedm pomalejších skladeb přesahujících šest minut,
které se postupně vyvíjejí a mají nejblíže k filmové nebo scénické hudbě či
acid jazzu ovlivněnému odkazem Davisova elektrického období. Místy má
novinka až ambientní ráz, připomínající Amazonia Ambient Project a Music
For The Artificial Clouds, byť není tak průzračná a je zvukově plnější.
Místy se přibližuje psychedelii nebo trip hopu.
Ladění alba je patrné už z úvodního zvukomalebného Entre en matiére
stojícího na táhlých klávesách podložených tlumenými bicími, kde se na sebe
vrství další a další plochy kláves a pak i kytara, ale teskná nálada jazzem
ovlivněné skladby s echovaným závěrem v duchu dubu se nezmění. V podobném
duchu se zpočátku nese i následující Tear Up The Red Sky s až tanečním
nádechem a výraznějším rytmem postaveným na elektronice. V kontrastním
refrénu s hodně zkresleným řezavým zvukem pak vystoupí do popředí kořeny
tria.
Nezvykle výraznou roli hraje v nových skladbách kytara, která dominuje i
hybnějšímu tepavému Figure sans nom, kde se po vybrnkávaném motivu objeví i
její táhlé tóny a nakonec i sólo. Kytara často vytváří i základní motiv
jako v závěrečném Everythem, kde její repetitivní figura doplňuje temné
samply nad rytmem. Africké názvuky se objevují v tepající elektronické You
Gave Me A Name, které graduje vrstvením zvuků, jimž kraluje kytara.
Nejzajímavější však jsou ty skladby, jež se nejvíce vymykají, především pak
Moon Above, který má přerývaný až rozbitý rytmus doplněný samply a ruchy,
do nichž zní slova I wanted to know I am coming home, po němž přijde
bluesová foukací harmonika upomínající tu Morriconeho z filmu Tenkrát na
Západě. I zpěv má bluesový nádech, což však není tak překvapivé, když si
vzpomeneme na Gasoline Man z alba T.V. Sky, ovšem občas je stejně jako
samply a ruchy echovaný.
Velmi působivá je i následující All My Skin Standing stojící na kmenových
bubnech, nad nimiž se objevují táhlé zvuky kláves i naléhavý hlas. Skladba,
začínající glitchy se opět pomalu vyvíjí a vrcholí sólem zkreslené kytary,
které předznamená naléhavý zpěv.
The Young Gods už nemění podobu rockové hudby, jako když novátorsky spojili
samply s bicími a dali elektronice rockový drive, ale neopakují se a
posouvají se dál. Kvalitu si také udržují texty, které jsou tentokrát
částečně v rodné francouzštině, chybí jen výrazný hit.
ŠVAMBERK ALEX 3/2019 Two Gentlemen, 2019, 53:26
https://www.magazinuni.cz/hudba/the-young-gods-data-mirage-tangram/