Skupina Dunaj vystupovala ještě v osmdesátých letech minulého století jako sdružení Kolektiv s proměnlivou členskou základnou. Kolektiv vzbudil pozornost již v roce 1986 vystoupením na festivalu Rockfest, poté vzhledem k zaneprázdněnosti hudebníků koncertoval pouze občasně. První nahrávka byla vydána v roce 1988 u společnosti Panton, která měla původně zájem o vydání další desky dua Bittová a Fajt (na základě úspěchu LP z roku 1988, které získalo ocenění Deska roku). Jelikož zatím nebyl připravený nový repertoár, nahráli pro Panton starší písně s Kolektivem. Ten byl tak přejmenován na zvučnější Dunaj jakožto krátkodobý projekt za účelem natočení desky a provedení několika koncertních turné. Vystoupení měla především pro neobvyklost hudebního výrazu velký úspěch. Iva Bittová se pak za rok s Dunajem rozešla, neboť měla v úmyslu se věnovat převážně sólovému vystupování, kapelu opustil i Pavel Richter, jehož kytarové party převzal Jiří Kolšovský, který se zároveň stal hlavním zpěvákem kapely. Následující album Rosol, vydaném v roce 1991, vychází již pouze pod názvem skupiny Dunaj. Na albu se objevují liché pěti nebo sedmidobé takty. Pro nástroje jsou typické ostinátní figury, písně rezignují na tradiční formu sloka - refrén. Stylově je kromě bigbeatového základu patrný vliv minimalismu, punku a v začátcích i pražské nové vlny. Autory obrazotvorných textů byli výtvarník Vladimír Kokolia, Karel David, Pavel Fajt. V začátcích byl Dunaj z důvodu neexistence vhodnějšího termínu označován jako art rock, později se ujalo označení brněnská alternativa, které pod sebe zahrnovalo brněnské kapely, tvořící v podobném stylu. Obsazení souboru bylo legendární:
Iva Bittová (voc, zároveň Bittová & Fajt),
Pavel Fajt (ds, perc, zároveň Bittová & Fajt),
Vladimír „Venca“ Václavek (bg, g, voc, zároveň E, zároveň Domácí lékař),
Josef Ostřanský (g, voc, zároveň E, zároveň Domácí lékař),
Jiří „Kolšák“ Kolšovský (voc, g, perc)
a jako host Pavel Richter (lg, voc, zároveň Pavel Richter Band).
Hudební publicista Petr Dorůžka v recenzi na „dunajské“ LP napsal: „Ukazuje se, že Bittová - vedle ostatních rolí - obstojí velmi dobře i jako rocková zpěvačka. Od jiných osobností své generace se výrazně odlišuje kombinací průraznosti a tvůrčí pokory (rozuměj: opak megalomanie, oslnivých gest), její projev má humor a kouzlo prostoty. Nejlepším testem bývají pomalé rockové balady, kde číhá největší nebezpečí falešných sentimentů. Právě v tomto žánru Bittová nad jiné vyniká čistotou a upřímností, což na této desce ukazuje skladba ´V bílém´…“ Nepravidelné fungování Dunaje trvalo i v devadesátých letech, neboť všichni jeho protagonisté se stále vraceli ke svým osobním solovým projektům (E, Domácí lékař). Přesto ale jako pomalu "valící se koule" pokračoval s občasnými přestávkami a personálními změnami až do předčasné smrti Jiřího Kolšovského v roce 1998.
Reedice alba z roku 1988, které v té době vyšlo pouze na LP, vychází poprvé na CD v pěkném digipacku.
Písně:
01 Ouvertura [1:31]
02 Kaše [2:29]
03 Dunaj [3:03]
04 V bílém [4:34]
05 Bumerang [2:54]
06 Sen [2:34]
07 Divoká svině [2:27]
08 Zrcadlový sál [2:47]
09 Kobylky [5:44]
10 Rukama [3:22]
11 Roztočená [3:45]
12 V černém [3:34]