Reprezent - MARTIN VEJVODA - play.cz

Gipsy.cz

Reprezent
CD 169 Kč

Dlouho se Radoslav „Gipsy“ Banga hledal v klasickém hip hopu, R&B a popu (je autorem skladby Letím ke hvězdám určené pro první ročník Superstar). Ať už byly jeho snahy lepší nebo horší, o jeho agilnosti nebylo pochyb.

Definitivně se ale našel až po spojení s Vojtou Lavičkou a Petrem a Janem Surmajovými v partičce Gipsy.cz. Už na debutu Romano hip hop se jim podařilo ukázat, jak organický dokáže hip hop být. Spojení romské hudby a rapu zní v jejich podání naprosto přirozeně i na druhé desce Reprezent. Koktejl plný smyčců, harmoniky vzdychající na druhou dobu, kontrabasu a křupavých elektronických beatů se ale zdráhám nazvat pravověrným hip hopem. Některé pasáže k němu mají na míle daleko. Banga kromě rapu obstojně zvládá zpěv a některé skladby zní spíš jako romská hudba aktualizovaná pro nové tisíciletí (skočná Gejza Ušti). Deska je vlastně nejslabší v místech, kde se hip hopu nejvíc blíží. Skladby jako Dokud dejchám nebo Udělej něco! mají bez plnohodnotného doprovodu Gipsyho spoluhráčů poloviční energii. Když se v nich navíc Radoslav Banga pokouší o příliš „závažné“ rýmy, nedaří se mu jít do hloubky a vyznívají naprázdno. Mnohem lépe se mu daří tnout do živého v ironické poloze, jako třeba v druhé skladbě Barvoslepej svět. I přes drobné výtky je však třeba uznat, že se album v říjnu nedostalo na třetí příčku prestižního žebříčku „World Music Charts Europe“ náhodou. Gipsy.cz se prostě stali vlastním přičiněním a díky svému talentu naším exportním „zbožím“, které úspěšně dobývá Evropu.

Autor: MARTIN VEJVODA
Hodnocení autora: 8 / 10

×