Ve dnech 31. 5. – 8. 6. vystoupí na koncertech v Čechách, na Moravě i v Rakousku k propagaci svého nového CD To beTouched irských hudebník Liam Ó Maonlaí. Liam bude mít na koncertech výjimečného hosta, bude jím Markéta Irglová.
31. 5. Praha od 20:00 hodin - Divadlo Horní Počernice, Votuzská 379, Praha 9, http://www.divadlopocernice.cz/divadlo.php
1. 6. Opava od 20:00 hodin - Sněmovní sál minoritského kláštera, Masarykova 41, http://www.slunaopava.wbs.cz
2. 6. Brno od 20:00 - Metro Music Bar http://www.metromusic.cz/
3. 6. Vídeň, Rakousko od 20:00 - Haus der Musik, Seilerstätte 30, http://www.hausdermusik.com/
4. 6. Olomouc od 20:00 - Jazz Tibet Club, Sokolská 48, http://www.jazzclub.olomouc.com
5. 6. Milevsko od 20:00 - Klášter v Milevsku
8. 6. Valašské Meziříčí od 20:00 - M-klub, Komenského 1, http://www.kzvalmez.cz/
Nové album, které Liam Ó Maonlaí přijede do ČR představit, nese název “To beTouched “ tohoto irského barda produkoval Glen Hansard a Markéta Irglová, která i hostuje ve třech písních. Spojení to není náhodné, právě tato dvojice přizvala Liama na své loňské turné. Devíti písňové album se natáčelo v ČR, ve studiu Sono a vévodí mu Liamův uhrančivý vokál a klavír, který vyniká hned v úvodním a titulním 8 minutovém opusu. Místy průzračnou atmosféru alba doplňují hosté. Ve třech skladbách hostuje se svým vokálem Markéta Irglová, v jedné pak Glen Hansard.
Liam Ó Maonlaí je zpěvák, o němž se tvrdí, že má v hlase víc soulu než Van Morrison s Bonem dohromady.
Liam odmala plynule hovoří gaelštinou, v tradiční hudbě zasvěcené rodině se nejprve učil na klavír, ale později přešel na rámový buben bodhran, aby se s ním v osmnácti letech stal šampiónem Irska; prošel si punkovým obdobím, ale se spolužákem Fiachna Ó Braonainem nakonec založil Hothouse Flowers, původně pouliční atrakci Dublinu, v péči Bona proměněnou v rockovou kapelu, do níž vložili tolik irství, až se to nedalo unést. Liam ze sebe sypal jeden hit za druhým a Hothouse Flowers s nimi válcovali hitparády. Všechny také uzemnilo Liamovo přezpívání skladby I Can See Clearly Now černého amerického písničkáře Johnny Nashe.
V Irsku milovaní Hothouse Flowers svým soul´n´rollem zkorigovali všeobecné mínění na irské muzicírovaní. Keltskou zasněnost nabili rockovou vzpurností, ubrečenost odstrkovaných nadhledem hrdých. Společně s Pogues a Waterboys zdárně přeťali vzdálenost mezi tradiční irskou hudbou a potřebou uvést ji do nových časů. Spojili kořeny s rebélií. O jeho kapele Hothouse Flowers pak napsali: “Před jejich energií se nelze schovat“.
Liam Ó Maonlai přitom vždycky tvrdil: “Tradiční hudba nepatří mně. Já patřím jí. A své zemi“. Když Hothouse Flowers v roce 1989 vydali album People, mimochodem nejúspěšnější irský debut všech dob, nechal se i jejich ochránce Bono unést: “Liam je nejlepší bílý soulový zpěvák na světě“.
Poslední album Into Your Heart vydali Hothouse Flowers v roce 2004. Přestože se každý ze členů věnuje vlastním projektům, skupina pravidelně koncertuje – velký úspěch například zaznamenala na předloňském festivale v Glastonbury.
Liam Ó Maonlaí mezitím v roce 2005 vydal sólové, v gaelštině nazpívané album Rian a stal se z něho světoběžník: v Rajasthanu studoval indickou hudbu, projel Austrálii, Japonsko a s irským dudákem Patrikem Keenanem (říká se o něm, že je to Jimi Hendrix mezi dudáky) vystoupil před dvěma lety na unikátním festivale Dezert Blues v Mali. Filmový dokument Dambé: The Mali Project (film byl dokonce nominovaný na nejlepší irský dokument roku 2008) pak Liama zachycuje při hraní s Ali Farka Tourem, Afelem Bocumem a skupinami Tartit a Tinariwen. Setkal se tu také s Toumani Diabatem, nejlepším africkým hráčem na jednadvaceti strunnou harfu koru, jejíž dávno tušenou spřízněnost s irskou harfou nedávno zkoumali na společných koncertech po Evropě.
S vynikajícím bodhranistou Ronanem Ó Snodaighem ze skupiny Kíla vytvořil před časem Liam údernou perkusivní jednotku, která se během famózního turné po USA připojila ke Glenu Hansardovi a Markétě Irglové. A právě tato úspěšná spolupráce vedla až k natočení nového alba To Be Touched.
Jakoby si po všech těch afrických, indických a amerických zážitcích udělil Liam Ó Maonlaí chvilku pro sebe: v Praze se posadil za klavír, o něhož se občas opře Markéta Irglová a v návalu niterné potřeby spontánně napsal deník své vnitřního já. Ze ždibců emocí vytvořil slova. Uvolněně až pastorálně nahlédl do trhlin života a ubezpečil se, že zázrak čekání na lásku, i když s pocitem viny, existuje. Spousta Liamových nahozených dojmů nabyde srozumitelnosti až na poněkolikáté – například, že spící láska dokáže být veselá. Neveršuje nazdařbůh, proud myšlenek ho ale přemohl a tak konverzaci s posluchači občas nahradí monolog. Střídmá, minimalistická klavírní hra pak před ním ustupuje do pozadí. Ale ne napořád: v nádherné variaci na starý irský styl zpěvu sean nós, v gaelštině zazpívané skladbě Siobhán Ní Dhuibhir, ze vší ztichlé zadumanosti alba Liam vybočí, projde prsty po bodhranu a foukne do píšťaly. Tajemně zamotané milostné vyznání Saved probarví elektrickým klavírem, harfou a hlasem Glena Hansarda; vzpomínky na Austrálii – Mimi Dreaming Song – mbirou a ambientní vokální koloraturou Markéty.
Do studia vstoupil Liam pouze se třemi hotovými skladbami, zbývající se zrodily v přítmí pražského studia. Nějak podobně, když si s hlavou k prasknutí nevěděla rady, se ke klavíru kdysi dávno usazovala už nežijící newyorská písničkářka Laura Nyro.
Markéta Irglová
Ta se hudbě pravidelně věnuje už od svých 7 let. Začínala hrou na klavír, aby k němu přidala v devíti letech kytaru. Osudové pro ni bylo setkání s Glenem Hansardem, kdy jejich umělecké partnerství nastartovalo famózní kariéru. Během pár let jejich spolupráce o nich věděl celý svět a jejich uměleckou úroveň dokonce ocenili američtí filmoví akademici udělením Oscara za píseň k filmu Once.
Letos vystupují sporadicky a čas využívají k práci na nových písních, k nahrávání nového alba a hlavně k odpočinku po náročných minulých letech. Možnost poslechnout si tady Markétu Irglovou naživo tak máme poprvé po skoro roce jejího cestování po celém světě a její další vystoupení tady může být třeba až zase za rok.